Schouten Europe start een nieuwe productlijn met nuggets en blokjes. - Foto: Schouten Europe
Deze ontwikkeling past perfect in onze visie,” vertelt productontwikkelaar Danara Lammers enthousiast. “Mycoproteïne is niet alleen voedzaam, maar ook milieuvriendelijk. De productie ervan vereist aanzienlijk minder land, water en energie in vergelijking met traditionele vleesproductie. Bovendien leidt het tot lagere broeikasgasemissies. Ook ten opzichte van andere grondstoffen die wij gebruiken, zoals getextureerd soja-eiwit heeft mycoproteïne een lagere voetafdruk.”
Mycoproteïne is een eiwitrijk voedselingrediënt dat wordt geproduceerd uit schimmelorganismen, zoals bepaalde soorten schimmels van het geslacht Fusarium. Deze schimmels worden gekweekt in een gecontroleerde omgeving waar ze zich voeden met een duurzame koolstofbron, zoals glucose.
Tijdens het groeiproces vermenigvuldigen de schimmels zich en vormen ze een dichte, vezelachtige structuur die lijkt op de textuur van vlees. Dit mycoproteïne kan worden geoogst, verwerkt en gebruikt als ingrediënt in vleesvervangers.
Mycoproteïne heeft verschillende kenmerken die het aantrekkelijk maken voor voedselproductie. Het is een complete eiwitbron, wat betekent dat het alle essentiële aminozuren bevat die het menselijk lichaam nodig heeft. Bovendien is mycoproteïne van nature arm aan vet en cholesterol, waardoor het een gezonde optie is voor mensen die hun vet- en cholesterolinname willen verminderen.
Kans
Jarenlang had producent Quorn het alleenrecht op de toepassing van mycoproteïne. De grondstof kwam onlangs ook voor andere partijen in de markt beschikbaar. “Voor ons een kans om stappen te zetten in de uitvoering van onze visie waarin staat dat wij steeds minder bewerkte producten willen vermarkten”, aldus Lammers. “We hebben nu een kipachtig blokje en een nugget ontwikkelt op basis van mycoproteine en bieden onze afnemers daarmee dus nog meer variatie binnen ons assortiment.”
Mycoproteïne heeft een vleesachtige textuur en kan verschillende smaken aannemen, waardoor het geschikt is voor een breed scala aan vleesvervangers. Dit biedt Schouten mogelijkheden om de grondstof ook voor andere type producten in te zetten.
Communicatie
Alhoewel Schouten als private label producent niet direct met consumenten communiceert, wordt wel nagedacht over wat wel en niet werkt. “Op marketinggebied denken we actief mee met onze zakelijke afnemers. De consument heeft over het algemeen natuurlijk geen positieve associaties met schimmels. Uit onderzoek blijkt ook dat het woord ‘schimmel’ zoveel mogelijk vermeden moet worden en gefocust moet worden op de voordelen voor de consument, zoals die op het gebied van gezondheid en duurzaamheid”, vertelt Lammers.
Producten die op vlees lijken
De bekendmaking van Schouten valt samen met de Week Zonder Vlees en Zuivel 2024. “Als Schouten zijn we partner van dit initiatief”, vertelt Lammers. Schouten gelooft dat er nog altijd producten nodig zijn die op vlees lijken om vleeseters en beginnende flexitariërs te bereiken. “Het belang van vleeslijkende producten binnen de vleesvervangercategorie is tweeledig. Ten eerste bieden ze een brug voor mensen die de overstap willen maken naar een meer plantaardig dieet. Voor veel mensen kan het idee om helemaal geen vlees meer te eten, ontmoedigend zijn. Vleeslijkende producten bieden echter een vertrouwd alternatief dat de overstap naar een meer plantaardige levensstijl gemakkelijker maakt. Het stelt consumenten in staat om hun favoriete gerechten te blijven eten zonder schuldgevoel over de impact op het milieu of hun gezondheid. Die impact op het milieu wordt met vleeslijkende producten op basis van mycoproteïne dus nog kleiner.”
“Vleeslijkende producten spelen een belangrijke rol bij het veranderen van wat mensen gewend zijn te eten en hoe ze denken over voedsel. Veel mensen zijn gewend aan de smaken en texturen van vlees. Maar door vleesvervangers te maken met de smaak en het mondgevoel van vlees, kunnen deze producten mensen laten zien dat ze geen concessies hoeven te doen als ze meer plantaardig willen eten.”
Innovatie bij Schouten Europe
Schouten staat bekend om zijn sterke R&D-afdeling en innovatief vermogen. Lammers werkt ook sinds enkele jaren binnen dit R&D-team. “Samen met mijn collega Thijs Bouwman werk ik elke dag aan innovatieve projecten. Het is erg leuk om steeds te zoeken naar nieuwe oplossingen die bijdragen aan versterking van ons assortiment en de groei van de vleesvervanger categorie in het algemeen. Ik werk ook actief samen met leveranciers en we zijn altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en ingrediënten.’’
Naast vleeslijkende producten, door Schouten zelf omschreven als ‘classics’, biedt het bedrijf ook niet-vleeslijkende producten aan, de zogenaamde ‘variations’. Dit zijn producten met een eigen identiteit zoals falafel, tofu en tempeh. Sinds 2021 bevat het assortiment ook visvervangers. “De categorie visvervangers is nog klein, maar ook hier nemen we graag een pioniersrol in.”
De toevoeging van producten op basis van mycoproteïne is dus het meest recente project waar Lammers aan heeft gewerkt. “Ik ben er trots op hier een belangrijke bijdrage aan te leveren en hoop natuurlijk dat de introductie aanslaat en van toegevoegde waarde zal zijn voor ons bedrijf specifiek en voor de eiwittransitie in het algemeen”.