Skip to content

Trendwatcher Ammerlaan: ‘Assortiment supermarkt slankt in 2023 verder af’

Generatie Z wil prikkelvrij boodschappen doen. Te veel keuze zorgt voor stress. Welke veranderingen dat teweeg brengt, vertelt trendwatcher Anneke Ammerlaan.

Updated on:
Interview
Retail
Trendwatcher Anneke Ammerlaan verwacht dat het supermarktassortiment verder afslankt. - Foto: Kastermans Studio premium

Trendwatcher Anneke Ammerlaan verwacht dat het supermarktassortiment verder afslankt. - Foto: Kastermans Studio

Generatie Z wil het liefst prikkelvrij boodschappen doen. Te veel keuze zorgt voor stress. Dat zal dit jaar voor een verandering in de supermarkt zorgen. Er komen minder merken en minder variaties. Wel wordt het aanbod beter op elkaar afgestemd doordat jonge producenten samenwerken. Dat verwacht trendwatcher Anneke Ammerlaan voor 2023.

Door de hoge energiekosten is minderen anno 2023 heel belangrijk, benadrukt Ammerlaan. “Dat heeft zijn weerslag op de consumptie. Consumenten zullen meer maaltijden zelf gaan bereiden. Al is dat niet altijd makkelijk. In Nederland is op het gebied van koken vaak weinig kennisoverdracht tussen ouders en kinderen. Steeds minder mensen weten hoe ze snel een gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten. Toen er geld genoeg was, speelde dit geen rol en kozen mensen vooral voor kant-en-klaarmaaltijden.

Kookcoach

“Nu worden energiecoaches ingezet, maar ik zou graag een kookcoach introduceren, die mensen helpt om op een zo simpel mogelijke manier een gezonde maaltijd te bereiden. Je kunt heel veel besparen door dingen zelf te doen en dat hoeft helemaal niet tijdrovend of vervelend te zijn”, zegt Ammerlaan. Toch wordt er volgens haar niet alleen bespaard omdat het moet. “Ik zie een duidelijk hang naar een meer eenvoudiger, filosofischer leven. Dat komt voort uit de coronaperiode, waarin weinig te doen was en we gedwongen waren om simpeler te leven. Dit zie je terug in trends als het breien op de bank in plaats van een avondje uitgaan en de Generatie Z die net genoeg geld wil verdienen om van te leven, waardoor ze bij hun aankopen op andere dingen letten.”

Geneartie Z wil prikkelvrij winkelen

Dat zal voor een grote verandering zorgen in de supermarkten, verwacht ze. “De grootste veranderingen verwacht ik bij producten met zogenaamde toegevoegde waarde. De afgelopen jaren zijn er veel verschillende producten ontwikkeld die een bepaalde waarde toevoegen op het gebied van smaak, gemak et cetera. Wat gaat hier in de toekomst mee gebeuren?”
Als mensen een eenvoudigere leefstijl naleven, dan zal het supermarktassortiment afslanken
“Generatie Z wil zo min mogelijk prikkels ervaren tijdens het boodschappen doen. Te veel keuze zorgt voor stress, terwijl er in de Nederlandse supermarkten vrijwel alleen maar prikkels zijn. Het uitgangspunt was altijd: zoveel mensen, zoveel wensen en dus zoveel variatie. Maar als mensen een eenvoudigere leefstijl naleven, dan zal het supermarktassortiment afslanken. Dan komen er dus minder merken en minder variaties.” [caption id="attachment_71471" align="alignright" width="300"]Er komen minder merken en variaties in de supermarktschappen, denkt Anneke Ammerlaan. - Foto: Dennis Wisse Er komen minder merken en variaties in de supermarktschappen, denkt Anneke Ammerlaan. - Foto: Dennis Wisse[/caption] Deze ontwikkeling is al in gang gezet. “Als je in de supermarkt in het schap met voorgesneden groenten kijkt, dan is het aanbod maar een fractie van wat er een paar jaar geleden stond. Toen waren er misschien tien verschillende soorten en nu vijf of zes. Puur om de keuze makkelijker te maken.” Dat heeft volgens Ammerlaan een belangrijk voordeel: “Hopelijk krijgen we daardoor meer diepte in het assortiment.” Dit wordt versterkt door een andere een ontwikkeling: meer samenwerking tussen producenten. “De jongere ondernemers zoeken veel vaker samenwerking met elkaar op het gebied van assortiment en productie. Vroeger deed ieder bedrijf zijn eigen ding en werd alle kennis binnen het bedrijf gehouden. Nu kijken ze veel meer op welke punten de verschillende bedrijven elkaar kunnen aanvullen en versterken. Op die manier kunnen ze ook zorgen voor meer diepte in het assortiment.”

Online aankopen en specialiteitenmarkten

Het afslanken van het supermarktassortiment heeft invloed op de online aankopen. “Als je als consument naast het standaard assortiment speciale producten zoekt, dan zul je deze online moeten bestellen. Zeker als je niet in een grote stad woont.” Daarnaast biedt deze ontwikkeling kansen voor andere afzetkanalen, zoals markten. “Markten worden steeds meer specialiteitenplekken. In Amsterdam is er van woensdag tot en met zaterdag dagelijks wel een markt waar je foodspecialiteiten kunt kopen. Ook voor ondernemers is dat – in deze tijd van hoge huren – aantrekkelijk.”
Boerderijwinkels spreken vooral de oudere generatie aan: pensioengerechtigden die tijdens het fietsen een aantal specialiteiten meenemen
Boerderijwinkels zullen het daarentegen moeilijker krijgen, vervolgt ze. “Ze spreken vooral de oudere generatie aan: pensioengerechtigden die graag tijdens het fietsen een aantal specialiteiten meenemen. Doordat mensen later met pensioen gaan, belanden ze ook pas op latere leeftijd bij de boerderijwinkels. Toch verwacht ik dat deze winkels hun bestaansrecht behouden, zolang ze onderscheidend zijn in hun producten en daarnaast een beleving aanbieden, zoals mooie horeca.”

Gezondheid en plantaardig

Verder blijven gezond en plantaardig eten belangrijk voor 2023. “Plant-based is inmiddels een vast onderdeel van het assortiment geworden. Zagen we een paar jaar gelden nog allerlei soorten worsten hangen, tegenwoordig is dit aanbod veel kleiner geworden, terwijl bijvoorbeeld het schap met plantaardige smeersels steeds verder is uitgebreid.” In de loop van de jaren is al veel veranderd op het gebied van gezond eten, aldus Ammerlaan. “Vroeger had je bijvoorbeeld alleen maar zware roomsauzen en salades met mayonaise. Inmiddels worden sauzen en dressings steeds lichter. Ook de zwaarheid van de maaltijden zelf is teruggebracht. Was een aantal jaar een zesgangenmenu met kerst heel normaal, nu kiezen mensen steeds vaker voor drie of vier gangen. Vroeger wilden we alles zo vet en zo groot mogelijk. Iedere dag was immers een feestje. Maar in de toekomst wordt discipline steeds belangrijker.”

Lees ook: Dit zijn de vijf foodtrends voor de komende jaren volgens Rabobank

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur