Skip to content

Wouter Staal (YB) ziet toekomst in plantaardig aanbod

Wouter Staal, eigenaar van YB en Climates, ziet veel kansen in het plantaardig maken van samengestelde producten, zoals koekjes en chips.

Updated on:
Business
Interview
Wouter Staal YB premium

Wouter Staal, eigenaar van YB en Climates. Foto: Climates

Wouter Staal, eigenaar van YB en Climates, ziet diverse ontwikkelingen in de eiwittransitie. Hij verwacht dat er weinig nieuwe merken bij komen, maar juist merken zullen afvallen. Ook worden plantaardige producten kwalitatief beter, gezonder én goedkoper en zal een breed scala samengestelde producten vegan worden gemaakt. Van koekjes tot chips.

Wouter Staal is elf jaar geleden met Yoghurt Barn gestart met het idee om zuivel buitenshuis te verkopen. Daarbij richtte hij zich op een biologisch aanbod van dierlijke producten. “Dat was een principebesluit”, blikt hij terug. “Ik wilde graag een positieve bijdrage leveren aan het dierenwelzijn. Naarmate ons bedrijf groeide, begon de inzet van dieren toch steeds meer aan mij te knagen. Tegelijkertijd waren innovaties rondom plantaardige producten in opkomst, die nieuwe kansen en mogelijkheden boden. Maar alleen op basis van een onderbuikgevoel gooi je niet zomaar je bedrijfsstrategie om. Zeker niet als je de dierlijke naam ‘yoghurt’ in je bedrijfsnaam hebt zitten.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur