CEO van Protein Industries Bill Greuel. - Foto: Protein Industries
In dit artikel
Het bedrijvencluster Protein Industries Canada trekt $ 10 miljoen uit voor projecten in kunstmatige intelligentie.
Nieuwe kunstmatige intelligentie (AI, artificial intelligence) kan de commercialisering van nieuwe plantaardige ingrediënten en voedsel versnellen, zo is het idee achter de investering. Hiermee moet de plantaardige voedingssector in Canada efficiënter en duurzamer worden.
“Door nieuwe manieren te vinden om AI-technologie te gebruiken bij de ontwikkeling van voedsel en ingrediënten, kunnen bedrijven hun formuleringswerk versnellen, hun inputs en andere productiekosten verlagen en hun activiteiten duurzamer maken,” aldus Bill Greuel, CEO van Protein Industries Canada.
Voorbeelden van projecten
De organisatie, die als doel heeft de plantaardige-eiwitsector in Canada te versterken, roept bedrijven op om projecten aan te melden om in aanmerking te komen voor een deel van de $ 10 miljoen. Voorbeelden van projecten zijn bijvoorbeeld:
- inzetten van AI door middel van beeldtechnologie en procesautomatisering voor voedselveiligheid en/of kwaliteitsborging;
- het ontwikkelen en testen van nieuwe product formuleringen in ‘een virtuele wereld’, zoals testen op nutritionele waarden, allergenen, smaak en textuur;
- het ontwikkelen van voedingsproducten die helpen bepaalde gezondheidsresultaten te bereiken of gezondheidsproblemen aan te pakken;
- vermindering van voedselverspilling en verbetering van voedselzekerheid in afgelegen gemeenschappen.
AI vertalen naar commerciële innovaties
Kunstmatige intelligentie is een speerpunt voor de organisatie in de komende jaren. Zo wil het tussen nu en 2026 in totaal $ 30 miljoen investeren in projecten rondom dit onderwerp. De focus komt mede door het nationale programma van Canada (Pan-Canadian Artificial Intelligence Strategy) met als doel AI te vertalen naar commerciële innovaties. Het geld dat Protein Industries besteedt komt uit een fonds in dit programma.