Skip to content

Groupe Bel investeert meer in plantaardige kaasvervangers

Afbeelding

Groupe Bel zet miljoenen in op plantaardige innovaties, zoals nieuwe gefermenteerde producten naast iconische merken als La Vache Qui Rit. Foto: ANP

Groupe Bel investeert €9 miljoen in plantaardige kaasvervangers via project Cocagne. Focus op duurzaamheid, smaak en innovatie. Ambitie: 50% plantaardige omzet.

De Franse kaas- en fruithapjesfabrikant Groupe Bel gaat miljoenen investeren in haar onderzoekscentrum in de Vendôme. Samen met partners zoals de Franse agrogroep Avril en de Canadese specialist in micro-organismen Lallemand start Bel daar een project. Het doel is om een nieuwe generatie gefermenteerde en plantaardige producten te ontwikkelen.

“Tegen 2050 moet een wereldbevolking van 10 miljard gevoed worden, met inachtneming van de grenzen die de planeet stelt. Die committering staat centraal bij Bel’s missie om gezondere en duurzamere voeding voor iedereen te bieden. Dat vormt de basis voor de innovatiestrategie van de onderneming. Bekend van iconische producten zoals La Vache Qui Rit, BabyBel en Kiri is Bel een voorloper bij agrifood-innovatie, waaronder de revolutionaire één-portieverpakkingen. Recent lanceerde Bel ook plantaardige versies van kernmerken, inclusief La Vache Qui Rit en Mini BabyBel,” legt het bedrijf uit.

Cocagne: duurzaam en smaakvol

De Franse onderneming, tot drie jaar geleden ook actief in de Nederlandse zuivelwereld, investeert samen met partners €9 miljoen in project Cocagne. Deze naam, letterlijk ‘Luilekkerland’, verwijst naar de ambitie om unieke plantaardige producten te ontwikkelen. Het gaat om originele, minimaal bewerkte en milieuvriendelijke alternatieven die smaak, voedingswaarde en duurzaamheid combineren. Door geavanceerde fermentatie- en verouderingsprocessen wil Bel plantaardige producten maken met een smaak en aantrekkingskracht die consumenten waarderen. Het Cocagne-project speelt in op de groeiende vraag naar gezonde, smakelijke en ecovriendelijke alternatieven.

Innovaties in verpakkingen en recepten

In het R&D-centrum in de Vendôme werken 80 onderzoekers aan plantaardige innovaties, nieuwe producten en verbeterde verpakkingen. Een voorbeeld is de zachte kaas Kiri, die na tien jaar ontwikkeling nu zonder additieven op de markt is. Ook vervangt Bel de aluminiumfolie van La Vache Qui Rit en het rode plastic om BabyBel door milieuvriendelijke alternatieven. Naast het Cocagne-project investeert Groupe Bel €7,5 miljoen in de uitbreiding van onderzoeksactiviteiten.

Ambitie: 50% plantaardige omzet

Groupe Bel wil uiteindelijk de omzet gelijk verdelen tussen zuivel en plantaardige producten. De eerste stappen naar plantaardig zette Bel in 2016 met de overname van MOM Materne, een Franse fabrikant van appelmoes, fruithapjes en vruchtendranken. MOM is bekend om haar één-portieverpakkingen en valt onder de categorie ‘nieuwe activiteiten’. Tot deze categorie behoren echter ook China, de rest van Azië en Afrika, waardoor de exacte bijdrage van plantaardig aan de omzet onbekend is. Wel was in het eerste halfjaar van 2024 kaas en andere zuivel goed voor tweederde van de verkopen.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur