Foto: Canva
In dit artikel
5% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun voeding geen dierlijke producten bevat.
Kappen van bossen
Volgens Alpro berust de kritiek op de sojaproductie op een misverstand. Sojaplantages worden vooral aangelegd voor de productie van veevoer. Sojaproducenten die producten maken voor consumenten, zoals in het geval van Alpro, zien erop toe dat er geen bossen worden gekapt voor de productie, en hun bonen zijn vaak afkomstig uit Europa en Canada. Als het doel van het bedrijf is om duurzaam voedsel te leveren, zou het tegen de eigen boodschap ingaan om bossen te kappen voor de productie. Het grootste probleem blijkt dan ook te zijn dat consumenten onvoldoende geïnformeerd zijn over de herkomst van de producten, stelt Alpro.Bewustzijn klimaatproblemen
Verder blijkt uit het onderzoek van Alpro dat de overstap op plantaardig voedsel bij het merendeel van de deelnemers nog een stap te ver is. Smaak en gezondheid blijken de belangrijkste aspecten te zijn waarop mensen hun voedselkeuze baseren. Het is echter wel zo dat alhoewel duurzaamheid dus een minder grote overweging blijkt voor de meeste consumenten, de meerderheid er wel op let. Zo zegt een groot deel van deze groep de bewuste stap te maken om minder vlees te eten en er op te letten dat ze niet te veel verpakkingsmateriaal gebruiken. Het groeiende bewustzijn van de klimaatproblemen blijkt hier de voornaamste bewegingsreden voor te zijn.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp