Skip to content

Valio neemt plantaardig merk Gold&Green over

Valio neemt het plantaardige merk Gold&Green over van het Finse voedingsbedrijf Paulig.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: EPA premium

Foto: EPA

De Finse zuivelonderneming Valio neemt het plantaardige merk Gold&Green over van het Finse voedingsbedrijf Paulig.

De overname omvat het merk Gold&Green en het R&D-team achter de producten. De productielocatie van het merk en andere Gold&Green-activiteiten worden niet overgenomen. Paulig zal de producten onder licentie van Valio produceren en verkopen en de activiteiten in het merk langzaam afbouwen. Paulig wil zich namelijk meer richten op andere productcategorieën Tex Mex, koffie, specerijen en snacks. Het merk is sinds 2016 onderdeel van Paulig, maar het bedrijf is er niet in geslaagd winst te maken met Gold&Green, het merk dat met name bekend is van de Pulled Oats, een vleesvervanger op basis van haver, tuinbonen en erwten. Producten van het merk worden ook in Nederland verkocht.

Continuïteit veilig stellen

“Wij zijn van mening dat plantaardige diëten een groeiende trend zijn en zullen blijven bijdragen aan deze groei via onze productcategorieën Tex Mex, Spices en Snacks. Door de jaren heen hebben we geïnvesteerd in de internationale groei van Gold&Green en zijn producten zijn momenteel verkrijgbaar in 17 landen. We zijn er echter niet in geslaagd het bedrijf op een winstgevende manier op te schalen”, zegt Rolf Ladau, CEO van Paulig. “Deze overeenkomst met Valio stelt de continuïteit van het unieke en innovatieve Gold&Green-merk veilig en maakt het mogelijk om zijn volledige potentieel in de toekomst te realiseren.”

Plantaardige activiteiten versterken

Valio is al actief in de markt van plantaardige producten. Onder de naam Oddlygood heeft het verschillende producten op de markt, waaronder plantaardige yoghurt, kaas en drinks. Met de overname van het merk Gold&Green wil het de plantaardige activiteiten versterken. “Gold&Green is een pionier geweest op het gebied van plantaardig voedsel en de ontwikkeling van nieuwe producten en Valio heeft met succes zijn Oddlygood plantaardige productportfolio ontwikkeld. Nu voegt het Gold&Green R&D-team zich bij ons om ons strategische doel te bereiken: onze positie in de groeiende wereldwijde markt voor plantaardige eiwitten verder versterken”, aldus Tuomas Salusjärvi, Executive Vice President, Growth Businesses and R&D bij Valio. Valio is een coöperatie met ongeveer 4.700 boerenleden. Het heeft een omzet van € 1,7 miljard en is de grootste voedingsexporteur van Finland.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur