Foto: Albert Heijn, Yasmin Hargreaves
Iets meer dan de helft van de Nederlanders weet niet welke duurzaamheidslabel- en keurmerken zij kunnen vertrouwen.
Nog eens 23% geeft aan hier een beetje moeite mee te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van brancheorganisatie Bionext. Om dat te veranderen, lanceert Bionext een nieuwe website.
Consumenten vinden het nog steeds lastig om te bepalen wat een duurzame keuze is in de supermarkt. 79% van de consumenten geeft aan het (een beetje) moeilijk te vinden om te beoordelen of ze keurmerken en labels kunnen vertrouwen. 53% van de ondervraagden geeft aan dat het voor hen onduidelijk is wat de duurzame keuze is, als zij voor het supermarktschap staan. Consumenten zijn ook minder stellig geworden als het gaat om de stelling: ‘Keurmerken die een milieu-, ethische, of biologische standaard garanderen, helpen me om duurzaam geproduceerd voedsel te kiezen wanneer ik boodschappen doe’. In juli 2022 gaf 31% nog aan het hier helemaal mee eens of mee eens te zijn. Dat is nu gedaald naar 25%.
Meer bekendheid biologisch keurmerk
Ook in het EU-biologisch keurmerk is er geen blakend vertrouwen vanuit de Nederlandse consument. Van alle consumenten (bekend en niet bekend met het keurmerk) geef 20% aan vertrouwen of veel vertrouwen te hebben in het keurmerk. Wel neemt de herkenning van het keurmerk toe. In juli 2022 gaf 50% van de ondervraagden aan dat zij het keurmerk herkende, in februari 2023 is dit opgelopen naar 54%. Beter Leven geniet nog steeds de meeste bekendheid onder Nederlanders (96% februari 2023).
Lees ook: Volkert Engelsman: ‘Op biologisch gebied is Nederland een ontwikkelingsland’
Nieuwe website met informatie over bio
Om bio nog meer onder de aandacht te brengen lanceert Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector, de nieuwe website biologisch-keurmerk.nl om de consument beter te informeren over biologische producten. Op de website krijgen consumenten informatie over wat biologisch inhoudt en waar het keurmerk voor staat. Bionext geeft aan dat de interesse van de Nederlandse consument voor biologische voeding groeit, hoewel de interpretatie wat duurzame biologische voeding is, sterk verschilt. Voor een kwart van de consumenten is niet duidelijk wat de voordelen van biologische voedingsmiddelen zijn. Zij zouden volgens het onderzoek vaker biologisch kopen als de voordelen duidelijker zijn. Daar moet de nieuwe website bij helpen.