Foto: Jan Willem Schouten
Vorig jaar werd 6,1% meer vlees verkocht in supermarkten en bij slagers dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK, naar buiten gebracht door Wageningen Universiteit (WUR).
In 2020 werd ruim 406.000 ton vlees (exclusief vleeswaren) verkocht. De toegenomen verkoop komt door het coronabeleid waardoor de horeca een groot deel van het jaar gesloten was. De groei zit vooral in de verkoop van vlees en veel minder in de verkoop van vleeswaren. De toename bij vlees inclusief vleeswaren is namelijk 4,6%. Vleeswaren werden 0,9% meer verkocht.
Volgens WUR is hieruit op te maken dat wat betreft ontbijt en lunch niet zoveel is veranderd en dat de verandering vooral in de avondmaaltijd zit.
Afname vleesconsumptie
De verkoop van pluimveevlees steeg met 8,4%, die van varkensvlees met 2,9% en van rundvlees met 8,2%. Als buiten de deur vlees geen gegeten kan worden, neemt de vraag naar het duurdere stukje rundvlees kennelijk toe, aldus WUR.
De stijging van de verkoop van pluimveevleeswaren was 2,3%, die van varkensvlees 0,5% en van rundvleeswaren 2,3%.
De aanname is dat het aandeel vers vlees en verse vleeswaren via het retailkanaal ongeveer 50% is. Vermoed wordt door WUR-onderzoekers dat de afgenomen vraag naar vlees vanuit de horeca groter is dan de toename aan vleesverkopen via de retail. Onder de streep zal de vleesverkoop in 2020 daarom een terugloop laten zien van de totale hoeveelheid vlees die in Nederland wordt geconsumeerd. Cijfers over de totale vleesconsumptie volgen later dit jaar.