Skip to content

Wakker Dier: groei in aantal vega-aanbiedingen stagneert

Supermarkten hadden in de eerste helft van het jaar 2.400 aanbiedingen met vegetarische producten. Dat meldt Wakker Dier.

Wakker Dier: groei in aantal vega-aanbiedingen stagneert

Foto: ANP / Fotopersburo Dijkstra bv

Supermarkten hadden in de eerste helft van het jaar 2.400 aanbiedingen met vegetarische producten. Dat meldt Wakker Dier. Volgens de foldermonitor van de dierenwelzijnsorganisatie neemt het aantal vega-aanbiedingen in het eerste halfjaar sinds begin 2021 nauwelijks toe.

Ook de verhouding van vega-aanbiedingen tot het aantal vleesaanbiedingen veranderde weinig in het eerste half jaar van 2024. Gemiddeld staan tegenover over elke vega-aanbieding drie vleesaanbiedingen. Aldi valt daarbij op: bij de discounter staan tegenover elke vega-aanbieding elf vleesaanbiedingen.

Verschil per supermarkt

Het totale aantal vega-aanbiedingen is gelijk gebleven, maar de veranderingen bij sommige supermarkten zijn groot. Aldi daalde het hardst met 38% minder vega-aanbiedingen. Hoogvliet volgt daar kort op met 35% minder aanbieding in de eerste helft van 2024. Jumbo had daarentegen 41% meer aanbiedingen met vleesvervangers, gevolgd door Spar met 31%.

Minder vleesaanbiedingen

Het totale aantal vleesaanbiedingen is in de eerste helft van 2024 met 10% gedaald vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Van de supermarkten is Dirk met 30% gedaald met vleesaanbiedingen en Plus met 23%. Spar en Albert Heijn groeiden juist met hun vleesaanbiedingen met respectievelijk 23% en 12%.

Eiwittransitie-doelstellingen

Elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan de doelstelling om in 2030 minimaal 60% plantaardig eiwit te verkopen. Wakker Dier monitort de reclamefolders op vlees- en vega-aanbiedingen, omdat de organisatie dit ziet als een belangrijke tool om de gewenste eiwitverhouding te bereiken. Momenteel verkopen supermarkten 40% plantaardige eiwitten. Vomar is de enige supermarkt die de overheidsdoelstelling van 50% plantaardige eiwitten in 2030 aanhoudt.

Lees ook: Spar en Picnic sluiten zich aan bij plantaardige doelstelling

Picnic en Coop niet meegenomen

Sinds de start van de foldermonitor van Wakker Dier in 2015 beweegt deze mee met wijzigingen in de retailmarkt. De monitor rapporteert folderaanbiedingen van de supermarktketens Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar.

Emté is verdwenen uit het straatbeeld en sinds de foldermonitor in 2019 vervangen door Spar. Coop zal binnenkort verdwijnen en actualiseert online aanbiedingen niet meer. Om die reden is deze data onbetrouwbaar en niet meegenomen. Picnic heeft geen reclamefolder, maar alleen een online app en heeft recentelijk wijzigingen doorgevoerd. Wakker Dier rapporteert niet over de aanbiedingen van Picnic tot duidelijk is of deze vergelijkbaar zijn met die van traditionele supermarkten.

Snel delen