De gehaktmix bestaat voor 40% uit spliterwten en ligt in het vleesschap. Foto: Lidl
In dit artikel
Supermarkt Lidl deelt een primeur: een hybride gehaktmix die voor 40% uit erwteneiwit bestaat. De introductie van het hybride vlees vloeit voort uit de vleesvervangerproef.
De gehaktmix bestaat voor 60% uit rundergehakt en 40% uit erwteneiwit en is vanaf vandaag verkrijgbaar in alle filialen van Lidl. De stap is een voortvloeisel uit de pilot waarin vleesvervangers naast vlees lagen. Hoewel er meer vleesvervangers werden verkocht, nam de verkoop van vlees niet af. Lidl hoopt met de introductie van het hybride gehakt dat consumenten vaker voor meer plantaardig kiezen.
De gehaktmix is volgens de supermarkt 33% goedkoper dan rundergehakt (300 gram voor €2,29). Het product wordt geproduceerd door Van Loon Group, een vleesverwerker die ook sinds een aantal jaren vleesvervangers produceert.
In het vleesschap
Tot ontsteltenis van sommige X’ers (voorheen Twitter), ligt de gehaktmix naast dierlijk vlees in de schappen. Op het product staat een afbeelding van een koe en een plantje met de tekst: ‘minder vlees, vol van smaak’. Ook staat groot op de verpakking dat het een gehaktmix is met erwteneiwit.
Volgens de Lidl is de keuze voor het vleesschap vrij logisch: het product is qua smaak niet te onderscheiden van rundergehakt. Geert de Vries, inkoper Lidl: “De smaak is hetzelfde, maar de milieu-impact en prijs zijn lager. De ontwikkeling heeft best lang geduurd. We wilden namelijk een gehaktmix ontwikkelen die minder vlees bevat, maar wel met behoud van smaak. Ik durf te zeggen dat zelfs voor de echte vleesliefhebber deze gehaktmix niet te onderscheiden is van regulier gehakt.”
AH extra mager vleesproduct
Lidl stelt dat zij de eerste zijn die hybride gehakt verkopen, maar ongeveer tien jaar geleden kwam Albert Heijn al met een hybride gehakt. Zij positioneerde het gehakt toen als ‘extra mager vleesproduct’, maar werden door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) teruggefloten om misleiding. Het rundergehakt bestond voor 50% uit soja en granen. Na de tik op de vingers is het product vrij snel uit de schappen verdwenen. Het blijkt in de praktijk lastig te zijn om goed te communiceren over hybride producten. Consumenten snappen de term hybride niet en claims als ‘minder vet’ klinken bij de consumenten als ‘minder lekker’.