Skip to content

Meer vlees voor senioren in Duitsland?

Nederlandse bedrijven kunnen met een gericht productaanbod inspelen en onderscheidend zijn op de markt voor Duitse senioren.

Afbeelding

De behoeften van de snelgroeiende doelgroep van Duitse senioren is een belangrijk gegeven voor producenten die nieuwe levensmiddelen voor de Duitse markt ontwikkelen. Foto: ANP / Monika Skolimowska/dpa

Senioren in Duitsland moeten meer vlees eten. Dit was de krantenkop afgelopen week op de voorpagina van de grootste krant van Duitsland, die Bild-Zeitung.

Het artikel is gebaseerd op een recent verschenen Epic-Oxford-studie, waarin wordt gesteld dat met name oudere veganisten een tekort aan calcium kunnen hebben. “Langdurige observationele studies met veganisten tonen aan dat ze meer kans hebben op spieratrofie, lage botdichtheid en neurologische aandoeningen. Oorzaak is waarschijnlijk een lage calcium- en eiwitinname,” zegt Thomas Sanders, honorair hoogleraar voedingswetenschappen aan het King’s College in Londen. De wetenschapper geeft in zijn studie ook aan dat een veganistisch dieet leidt tot een lager risico op hart- en vaatziekten of diabetes type 2, tenminste op middelbare leeftijd.

Dat de focus van Bild op een verhoogde vleesconsumptie wordt gelegd, toont aan dat uitkomsten van wetenschappelijke studies selectief kunnen worden opgepakt en zo het publieke debat controversieel kan worden gevoerd. Bild citeert ook de Amerikaanse popster Miley Cyrus die onlangs aankondigde dat ze na een bepaalde periode weer een op vlees gebaseerd dieet had gevolgd. “Mijn hersenen werkten niet meer goed. Nu kan ik weer beter denken. Ik denk dat ik behoorlijk ondervoed was”, zei ze in een podcast.

Dit nieuwsbericht toont aan dat senioren een snelgroeiende doelgroep is in Duitsland met specifieke behoeften voor plantaardig eten

Senioren nog lang niet uitgestorven

Naar mijn idee geeft dit nieuwsbericht aan dat senioren een snelgroeiende doelgroep is in Duitsland met specifieke behoeften voor plantaardig eten. Dat is een belangrijk gegeven voor producenten die nieuwe levensmiddelen voor de Duitse markt ontwikkelen. In 2060 is meer dan de helft van de Duitse bevolking 65+ volgens demografische voorspellingen. Met name de samenstelling van de Duitse huishoudens verandert: de Duitse bevolking vergrijst en het aantal eenpersoonshuishoudens stijgt. Het aantal mensen met een relatie zonder kinderen groeit en het aantal kinderen neemt af. Tot slot wordt de Duitse bevolking steeds multicultureler.

Overigens zijn vrouwen en jongeren de ferventste plantaardige eters. Bijna een kwart van de Duitsers gaf onlangs aan meer plantaardig vlees te eten dan vijf jaar geleden. Er zijn wel duidelijke verschillen tussen individuele socio-demografische groepen: Voor mensen onder de 25 jaar is dit aandeel 34%, maar slechts 14% van de mensen van 50 jaar en ouder. Met een aandeel van 25% zijn vrouwen meer plantaardig gaan eten dan de mannen (19%).

Kansrijke veranderingen

Nederlandse bedrijven kunnen hier met een gericht productaanbod op inspelen en onderscheidend zijn op de markt. Denk dus bijvoorbeeld aan calcium verrijkte plantaardige levensmiddelen tegen botontkalking. Verrijking met vitamine B12 en omega-3 vetzuren zorgt voor een beter geheugen en concentratie. Of denk aan speciale dieetproducten met minder zout, lactosevrij, of glutenvrij. Een innovatie als 3D-foodprinting en producten gericht op gemak passen bij de eetgewoonten die veranderen met de leeftijd: Voor hun pensioen kookte 42% van de gepensioneerden voor zichzelf, na hun pensioen steeg dit naar 52%. Ontwikkel producten die inspelen op deze veranderingen op de Duitse markt.

Snel delen

Jochem Wolthuis
Jochem Wolthuis

Auteur van 'Duitsland schept op'