Als het past bij waar het merk voor staat, kunnen felle kleuren wel heel goed werken. Foto: Jan Willem Schouten
In dit artikel
- Groen staat voor plantaardig
- Afhankelijk van omgeving en herinneringen
- Verwachtingen zijn leidend
- Andere voedselomgeving, andere associaties
- Het schap bepaalt de associaties
- Valess gebruikt contrast
- Communiceren over smaak
- Impossible foods gaat voor rood
- Speel in op gewoontes
- Andere kleur overtuigt vleeseter niet
- Als sector kleuren kiezen
De verpakkingskleur van vleesvervangers speelt een belangrijke rol in wat de aandacht trekt van de consument in de supermarkt. De consument neemt weinig tijd voor productselectie. Volgens wetenschappelijk onderzoek door Singh in 2006 maken consumenten een keuze voor een bepaald product binnen 90 seconden. De kleur en wat we daarmee associëren communiceert over het product in de verpakking. Met welke kleur vang je de aandacht in het al maar veranderende en diverse schap met plantaardige vleesvervangers?
Volgens Proveg scoren bepaalde verpakkingskleuren voor plantaardige vleesvervangers beter bij de consument. De plantaardige belangenorganisatie deed onderzoek via een online platform onder 1.200 consumenten, 600 in het Verenigd Koninkrijk en 600 in de Verenigde Staten. Volgens 65% van de respondenten oefent kleur invloed uit op hun aankoopgedrag.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp