Logo van McDonalds. Foto: ANP
In dit artikel
Fastfoodketen McDonald’s heeft in het eerste kwartaal minder omgezet door de coronacrisis. De vergelijkbare winkelverkopen daalden. Dat betekent dat restaurants die een jaar geleden ook al open waren, minder verkochten.
De vergelijkbare winkelverkopen wereldwijd kwamen in de eerste drie maanden 3,4% lager uit. Aan het einde van februari stond er nog een plus van 7,2% in de boeken, maar in maart kelderden de verkopen toen in veel landen horecagelegenheden dicht moesten of alleen nog open mochten zijn voor afhaal en bezorging.
Omzet Nederlandse McDonald‘s
Vrijwel alle Amerikaanse McDonald‘s-vestigingen zijn nog open, meestal door een drive-thru. Wereldwijd is ongeveer driekwart van de restaurants van McDonald’s open.
Over de omzet van Nederlandse McDonald’s vestigingen wil een woordvoerder niet meer kwijt dan dat er ‘impact is’. De fastfoodketen draait wel door via de Mcdrives en bezorgdienst.
In een beperkt aantal restaurants zonder McDrive zoals in binnensteden is het met de noodzakelijke hygiënemaatregelen nog wel mogelijk om te bestellen en mee te nemen. Volgens de woordvoerder kunnen op die manier gasten en leveranciers in aangepaste vorm nog geholpen worden.
Minder investeren
De fastfoodketen denkt de komende periode $ 1 miljard minder te investeren, met name omdat er minder nieuwe filialen open zullen gaan. Het bedrijf zegt met zijn franchisenemers samen te werken om te zorgen dat zij de ‘onzekere tijden’ ook overleven.