Skip to content

Deloitte: ‘Consumptie vleesvervangers licht gedaald’

14% van de consumenten geeft aan dit jaar minder vleesvervangers te kopen. In 2023 lag dat op 10%. Dat blijkt uit het Deloitte Supermarkten Consumentenonderzoek.

albert heijn vleesvervangers

Foto: ANP / Jaco Klamer

De belangstelling voor vleesvervangers is licht afgenomen. Dit jaar zegt 34% van de consumenten meer vleesvervangers te eten. Vorig jaar lag dat aantal op 40%. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Deloitte Supermarkten Consumentenonderzoek.

In opdracht van Deloitte voert Flycatcher jaarlijks een onderzoek uit met als doel inzicht te krijgen in de consumententrends in de supermarkt. De onderzoekers besteden aandacht aan trends binnen het assortiment, bestedingen, branchevervaging, toekomst van eten, innovatie en ontwikkelingen. Daarbij komt ook het eten van vlees en vleesvervangers aan bod. In totaal hebben 2.261 respondenten van 18 jaar en ouder, die regelmatig een supermarkt bezoeken, aan het onderzoek deelgenomen.

Minder vlees eten

Op de vraag ‘Heeft u dit jaar meer of minder vlees, vis en vleesvervangers gegeten dan in voorgaande jaren?’, gaf 33% van de consumenten aan minder vlees te eten. Vorig jaar was dat 38%. 63% Van de respondenten zegt evenveel vlees te consumeren; in 2023 was dit 60%.

Ook hebben de onderzoekers specifiek naar de consumptie van vleesvervangers gevraagd. Dit jaar zegt 34% van de consumenten meer vleesvervangers te eten ten opzichte van voorgaande jaren. In 2023 lag dat op 40%. Verder geeft 14% van de consumenten aan minder vleesvervangers te kopen en 52% koopt er evenveel. Vorig jaar lagen deze percentages op respectievelijk 10 en 50%.

Voor komend jaar verwacht 23% van de consumenten meer vleesvervangers te kopen (27% in 2023). Van de consumenten verwacht 67% evenveel vleesvervangers te kopen (66% in 2023). 10% denkt er minder aan te schaffen (7% in 2023).

Een tot twee keer week vleesvervangers

De meeste consumenten (41%) zetten een tot twee keer per week een vleesvervanger op tafel. In 2023 was dat 43%. Verder geeft – net zoals vorig jaar – 35% aan minder dan eens per week of nooit vleesvervangers te eten. En net zoals in 2023 kiest 18% van de consumenten drie tot vier keer per week voor een plantaardig alternatief. 5% van de ondervraagden eet vijf keer of meer een vleesvervanger; tegen 4% in 2023.

Gezondheid reden om vlees te minderen

De belangrijkste redenen om geen of minder vlees te eten, zijn: voor de eigen gezondheid (55%), voor de gezondheid van de gezinsleden/huisgenoten (8%), om de ecologische footprint te verkleinen (47%), vanwege het dierenwelzijn (58%), door sociale druk, omdat gezinsleden/huisgenoten geen of minder vlees eten (4%) en omdat steeds meer mensen minder vlees eten (17%).

Verder blijkt uit het onderzoek dat met name de eigen gezondheid voor consumenten heel belangrijk blijft. “We zien een toename van 12% sinds 2022 van consumenten die de Nutri-Score van een product belangrijk vinden. Ook zien we een toename van 25% in het gebruik van de Nutri-Score in de gezondheidsbepaling van een product”, aldus Adgild Hop van Deloitte.

Lees ook: Wat zijn de effecten op gezondheid en duurzaamheid van de eiwittransitie?

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur