Skip to content

Belang van de Food & Agri Carrièredag voor studenten én bedrijven

De Food & Agri Carrièredag biedt bedrijven niet alleen kans om vacatures te vervullen, maar ook om studenten te laten zien wat zij doen.

Food & Agri carrieredag

Studenten volgen presentaties en workshops in de theaters. Foto: Patrick van Beek

Het is druk op 6 december bij de Food & Agri Carrièredag in Cuijk. 475 studenten verkennen de banenmarkt. En er is nogal wat keuze, met 24 aanwezige bedrijven, instanties en scholen. Waar zijn deze bedrijven en studenten naar op zoek?


De Food & Agri Carrièredag biedt bedrijven een kans om zichzelf te presenteren, naamsbekendheid te vergroten en potentiële stagiaires of werknemers te ontmoeten. Anne Memelink, van vleesvervangerproducent Vivera legt uit: We zijn hier om onze naamsbekendheid te vergroten en studenten te informeren over onze stageplekken en vacatures. Eigenlijk hebben we elke periode weer plek voor een stuk of tien nieuwe stagiaires op verschillende gebieden.”

Volgens de recruiter biedt het evenement niet alleen de kans om die vacatures te vervullen, maar vooral om studenten te laten zien wat Vivera doet, waar het bedrijf voor staat en hoe groot het bedrijf is. Vivera produceert vleesvervangers en heeft een productielocatie in Holten.

Bedrijven focussen zich op naamsbekendheid 

De waarde van de carrièredag reikt verder dan alleen het vullen van vacatures. Voor bedrijven is het een kans om zichtbaar te zijn voor studenten, ook als ze niet direct op zoek zijn naar een stage of baan. Zowel Anne Memelink (Vivera) als Linda van Eijck (Hilton Foods Dalco) benadrukken het belang van deze aanpak. Zelfs als studenten niet direct geïnteresseerd zijn, draagt het bij aan de herkenbaarheid van het merk. Op de lange termijn kan dit bijdragen aan het versterken van het netwerk en kan dit belangrijk zijn voor de toekomstige arbeidsmarkt.

Linda van Eijck van vleesvervangerproducent Hilton Foods Dalco vult aan: “Omdat wij vooral private label-producten maken, is onze merknaam niet zichtbaar in supermarkten. Het is daarom belangrijk dat we op deze dag zichtbaar zijn voor studenten.” Door aanwezig te zijn op de carrièredag, hoopt het bedrijf zijn merkherkenning te vergroten.

Waarde voor studenten

Ook voor studenten is de carrièredag een belangrijk moment. Vaak krijgen zij via hun opleidingen de kans om dit evenement te bezoeken. Studenten hebben hier de mogelijkheid om met bedrijven aan de praat te gaan, en te oriënteren over wat de sector te bieden heeft als het gaat om vacatures. Veel studenten benaderen de dag echter met een andere insteek, omdat velen al een duidelijk beeld hebben hun toekomst en vooral hun kennis van de sector willen vergroten.

Het verschilt ook per student hoeveel ze hebben aan de carrièredag. Een student uit de agrarische sector gaf aan al een duidelijk carrièrepad voor ogen te hebben: “Mijn carrière staat al vast, zelf hebben wij thuis een melkveebedrijf en dat wil ik overnemen later. Dat is mijn visie, daar streef ik ook naar en daar zal ik ook voor werken.” Toch wilt hij hier wel iets bereiken. “Ik vind het wel interessant om met andere bedrijven te praten en mijn kennis te verbreden.”

Een andere student uit de paraveterinaire sector benadrukte dat het evenement hem een bredere kijk gaf op de agrarische sector. “Mijn opleiding is paraveterinair, ik wil later graag in een dierenartspraktijk werken. Toch hoop ik meer kennis op te doen van de agrarische sector.”

Uitdaging: studenten effectief bereiken

Hoewel er veel bedrijven aanwezig zijn, blijkt het effectief bereiken van studenten niet altijd even eenvoudig. Er wordt al veel gedaan om studenten actief bij de dag te betrekken, bijvoorbeeld met prikkelende activiteiten zoals de koeienmelksimulator en workshops in het Inspiratietheater. Dit zorgde voor meer dynamiek, zodat studenten niet alleen maar hoeven te luisteren, maar ook actief deel kunnen nemen.

Snel delen