Skip to content

Twee vijfde van Europeanen probeert plantaardige vervangers

41,8% van de Europeanen probeerde plantaardige vervangers in de afgelopen twee jaar.

Updated on:
Nieuws
Retail
plantaardige vervangers

Respondenten probeerden tofu, peulvruchten en plantaardige vleesvervangers. Foto: Canva

41,8% van de Europeanen probeerde plantaardige vervangers in de afgelopen twee jaar. V-label, de organisatie achter het vega(n) keurmerk, heeft in 13 Europese landen onderzoek gedaan naar de houding van consumenten ten opzichte van een plantaardiger leefstijl.

In de afgelopen twee jaar heeft de helft (52,2%) van de Europese consumenten hun voedselpatroon aangepast. Dit concludeert V-label uit een consumentenonderzoek uitgevoerd in 13 Europese landen in samenwerking met marktonderzoeksbureau FMCG Gurus. Een paar van de meest gekozen aanpassingen waren de reductie van rood-vleesconsumptie (29,2%), meer plantaardige maaltijden eten en experimenteren met plantaardige eiwitbronnen (41,8%). Respondenten probeerde tofu, peulvruchten en plantaardige vleesvervangers.

Vraag naar plantaardig voedsel blijft

Volgens het plantaardige keurmerk is dit niet een trend die zomaar overwaait. Consumenten zijn in toenemende mate bewust van de voordelen van een plantaardiger voedselpatroon voor hun gezondheid en de planeet. Ze eten plantaardiger eten voor een beter cholesterolgehalte, een verlaagt risico op chronische ziekten en een beter algeheel welzijn. Consumenten zijn zich steeds beter bewust van de hoge CO2-voetafdruk van de veehouderij en met name de productie van zuivel en rood vlees. Ethische overwegingen, zoals dierenleed veroorzaakt door dierlijke productie, is nog altijd een beweegreden voor mensen om plantaardige keuzes te maken.

Consument geeft duurzaamheid prioriteit

V-label meent dat duurzaamheid steeds meer een prioriteit wordt in voedselkeuzes van consumenten. Bijna drie kwart (71,3%) van de consumenten wil dat voedselbedrijven duurzamer opereren. Een kwart (26,2%) is meer boodschappen gaan doen bij een retailer die zij als duurzamer ervaarden. Volgens het plantaardig keurmerk spelen producten die zowel duurzaam zijn als gezond perfect in op de behoeften van de moderne consument.

Plantaardiger eten lastig

Respondenten geven aan dat plantaardiger eten niet makkelijk is. Plantaardige producten zijn niet altijd beschikbaar en betaalbaar. Het gebruik van de verschillende termen vegetarisch, veganistisch en plantaardig door elkaar heen verwart consumenten. Respondenten twijfelde wel eens of een plantaardig product lekker was.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket.

Snel delen