Skip to content

Kansen voor tofu en tempeh in convenience-jasje

Om tofu en tempeh onder de aandacht te brengen bij een brede doelgroep is innovatie vereist, met grondstoffen en kant-en-klaarmaaltijden.

Updated on:
Achtergrond
Innovatie
tofu convenience premium

Tofu (en tempeh) wordt in blokken gemaakt. Van daaruit is productontwikkelin mogelijk. Foto: Schouten Europe

Tempeh en tofu zijn in opkomst. Toch zijn er in de productontwikkeling nog diverse uitdagingen. De grote witte blokken in de supermarkt zien er onaantrekkelijk uit. Consumenten weten niet hoe ze deze moeten bereiden en soja staat ter discussie. Kansen liggen vooral in het gebruik van andere grondstoffen, verschillende typen tofu en convenience-oplossingen.

Zowel tofu en tempeh worden vaak van soja gemaakt. “Soja is een allergeen en heeft niet per se een heel positieve perceptie bij consumenten”, zegt deskundige ­­Dennis Favier van Studio Fava. “Daarom biedt het in de productontwikkeling kansen om na te denken over andere ingrediënten als basis. Al is het gebruik van afwijkende grondstoffen in de regel wel moeilijk in te passen in de reeds gestroomlijnde productieprocessen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur