Foto: ANP
Kaas- en toetjesbedrijf Groupe Bel heeft de vergelijkbare omzet in het eerste kwartaal met 11% zien toenemen naar € 909 miljoen. Het Franse bedrijf denkt dat de helft van die omzetgroei komt door het hamsteren en de ook anders hogere consumentenaankopen door de ‘lockdowns’ en sluiting van de horeca.
Los daarvan waren de verkopen echter ook ‘erg dynamisch en aangevuurd door de sterke fundamenten van het verkoopbeleid in Europa en de voorbereidingen voor Pasen en de Ramadan.’ In de eerste twee maanden van 2020 ging de omzet ook al flink omhoog, met name in Frankrijk en Duitsland. In Noord-Amerika, waar de coronabeperkingen later zijn ingegaan, liep de omzet vooral in maart sterk op.
Komende trends onzeker
Groupe Bel ziet geen kans om verwachtingen voor de gang van zaken in 2020 uit te spreken. ‘’De eerste weken van april zien we een terugkeer naar meer normaal consumentengedrag, maar de komende trends daarin blijven onzeker. Bel blijft de situatie nauwgezet monitoren om haar reactie aan te passen aan de verdere ontwikkelingen. Momenteel zijn alle productielocaties in bedrijf waarbij Bel haar veiligheidsprocedures en gezondheidsregels heeft verscherpt om de gezondheid en veiligheid van alle werknemers te verzekeren.”