Foto: ANP
Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz behaalde in het eerste kwartaal van het jaar een hogere omzet.
De onderneming profiteerde van het massale gehamster door consumenten vanwege de coranapandemie.
De verkopen in het eerste kwartaal stegen met 3,3% ten opzichte van een jaar eerder, naar $ 6,2 miljard (€ 5,7 miljard). Wisselkoerseffecten pakten daarbij negatief uit voor de onderneming. Ook de eerdere verkoop van onderdelen hadden een drukkend effect op de omzet.
Winst zakt met bijna 7%
De winst zakte op jaarbasis met bijna 7% tot $ 378 miljoen. Dit kwam deels door de extra opbrengsten die het een jaar eerder had door het afstoten van onderdelen. De snelle groei in de afgelopen periode zorgde ook voor extra kosten voor Kraft Heinz.
Tegenover de hamsterende consumenten stond minder verkoop aan andere afzetkanalen, zoals foodservicebedrijven. In het tweede kwartaal verwacht de onderneming dat die trend aanhoudt.