Foto: ANP
Bijna veertig organisaties hebben in een brief aan de Europese Commissie gepleit voor verplicht gebruik van de Nutri-Score op verpakkingen. Nutri-Score is een label met kleurensysteem dat consumenten moet helpen bij het maken van gezondere voedselkeuzes.
De oproep is afkomstig van consumentenorganisaties, producenten, retailers en wetenschappers en richt zich op de ‘farm to fork strategy’ van de Europese Commissie. Het label zou onderdeel moeten worden van dat beleid.
Lees verder onder de tweet
In Nederland heeft staatssecretaris Blokhuis van VWS eind november het logo Nutri-Score aangekondigd als het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland. In België wordt het label al gebruikt. Het oorspronkelijk Franse logo wordt in Frankrijk en Duitsland gebruikt. Nederland heeft ook gekeken naar twee andere logo’s die in Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk worden gebruikt.
Discussie over Nutri-Score
Het Nutri-Score-label is niet helemaal onomstreden en er wordt nog gekeken naar aanpassingen. Bijvoorbeeld omdat het in Nederland niet helemaal aansluit bij de bekende schijf van vijf voor gezonde voeding. Ook bestaat bij sommigen producenten van traditionele producten de vrees dat dergelijke producten niet altijd een goede score krijgen. Dat speelt onder meer bij producenten in Italië van Parmaham en Parmezaanse kaas.
Tot de ondertekenaars van de oproep behoren onder meer de voedingsbedrijven Danone, McCain, Hak en Nestlé, de retailers Ahold Delhaize, Carrefour, Lidl en Rewe en diverse consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond en de Europese koepel van consumentenorganisaties BEUC.