Skip to content

Danone zet plantaardig in hogere versnelling

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP

Foto: ANP

Danone gaat zijn plantaardige activiteiten versnellen en uitbouwen om verdere groei binnen het bedrijf mogelijk te maken, met name buiten Noord-Amerika.

De omzet aan plantaardige producten moet daarmee opgevoerd worden van de huidige € 2 miljard naar rond de € 5 miljard in 2025. De Amerikaanse zuivel- en plantaardige divisie, Essential Dairy and Plant-Based EDP, wordt daartoe verder verzelfstandigd en krijgt ook een eigen directie.

Danone wil profiteren van kennis en ervaring

Danone nam drie jaar geleden het Amerikaanse Whitewave, fabrikant van onder meer Alpro sojaproducten, over. Nu de integratie daarvan is afgerond – en de $ 300 miljoen beoogde synergievoordelen ook zijn gerealiseerd – wil Danone van de verworven kennis en ervaring profiteren om de plant-activiteiten verder op te schalen. Het Franse bedrijf zegt daarmee te reageren op de toenemende vraag van de consument naar flexibilisering bij de voeding. Danone denkt daarbij zowel aan een verdere geografische spreiding als aan nieuwe terreinen zoals koffie en voeding voor gezond ouder worden.

Een plant-based acceleration unit

“De transformatie van de EDP business biedt een sterk fundament om een nieuw hoofdstuk naar groei open te slaan, één dat ook aansluit bij de realiteiten van een snel veranderende markt”, legt het Franse bedrijf uit. Om dat te realiseren wordt EDP Noord-Amerika gepromoveerd naar directieniveau waardoor het zich meer kan concentreren op de eigen regio. Daarnaast komt er wat Danone noemt een ‘plant-based acceleration unit’ om EDP’s expertise op dit gebied te ‘lanceren’. In dat kader heeft Danone de van Coca-Cola afkomstige Shane Grant aangesteld tot executive vice-president van Danone en CEO van Danone North-America.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur