Bijna alle groenten lieten bij het supermarktkanaal in maart een verkoopgroei zien vergeleken met vorig jaar. Prei (+51%) en sperzieboon (+47%) wonnen sterk terrein. Foto: Canva
In dit artikel
Het standaard sortiment groenten en fruit dat via supers en online wordt verkocht, doet het vanwege de coronacrisis extra goed.
Ook na de hamsterfase half maart is de consument meer groenten en fruit blijven kopen. Dat is te zien in Nederlandse retailstatistieken. In de periode van 24 februari tot en met 29 maart verkochten Nederlandse supermarkten 16% meer verse groenten en fruit. Het gaat hierbij om gekocht gewicht vergeleken met vorig jaar. Door het coronavirus wordt hoofdzakelijk thuis gegeten. Gedurende de maand maart hield de groei vergeleken met 2019 aan. In de laatste week van maart kochten Nederlanders zelfs een kwart meer groenten en fruit in de supermarkt dan een jaar eerder.
Extra supermarktomzet aan verse groenten en fruit
Wereldwijd zijn er in het consumentengedrag sinds de uitbraak van het coronavirus dezelfde fasen te onderscheiden: paniek, aanpassen/stabilisatie en de fase van het nieuwe normaal. De run op artikelen in de paniekfase zoals toiletpapier, groenteconserven, rijst en huishoudreinigers in de hamsterperiode (half maart) is bekend. Daarnaast was er een stormloop op online bestellingen.
Ook de verkoop van groenten en fruit viel een stuk hoger uit dan vorig jaar in dezelfde weken. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen, die de supermarktverkoop in kaart brengt. De extra supermarktomzet aan verse groenten en fruit door corona wordt in de periode van eind februari tot en met de week voor Pasen (12 april) geraamd op € 71 miljoen.
Fase van aanpassen
Na het hamsteren (half maart) volgde de fase van gezond en thuis genieten, ofwel aanpassen. In de week voor Pasen is de supermarktomzet van toiletpapier en groenteconserven juist weer lager dan vorig jaar, maar is er een blijvende verkoopgroei te zien van groenten en fruit vergeleken met 2019. Er worden minder verschillende supermarkten bezocht en uitgebreid thuis koken en bakken wint aan populariteit. Ook verspakketten met de juiste hoeveelheid ingrediënten om een maaltijd te bereiden worden steeds meer omarmd.
Prei en aardbei hardlopers
Bijna alle groenten lieten bij het supermarktkanaal in maart een verkoopgroei zien vergeleken met vorig jaar. Prei (+51%) en sperzieboon (+47%) wonnen sterk terrein, maar ook bewaargroenten als ui (+36%) en wortel (+21%) noteerden mooie groeicijfers. De top 3 meest verkochte groenten bestaat uit tomaat, komkommer en paprika, waarbij laatstgenoemd product van de drie met 23% het hardst groeide.
Ananas, meloen en slamelanges deden het minder goed
Bij fruit is er een groei te zien van zowel zachtfruit (vooral aardbei en blauwe bes) als citrusfruit. Ook is er een grotere interesse in avocado en mango. De top 3 meest verkocht fruit is overigens banaan, appel en sinaasappel waarvan sinaasappel (+22%) het sterkste steeg. Ananas, meloen en slamelanges deden het minder goed.
One-stop-shopping
Normaal wordt zo’n 90% van de consumentenaankoop verse groenten en fruit bij de supermarkt gedaan. Hoe de verkoop bij de andere aankoopkanalen verloopt, is nog niet in cijfers inzichtelijk. Er zijn minder aankoopplaatsen en de consument kiest meer voor one-stop-shopping. Daarnaast moet niet vergeten worden dat de consumptie van groenten en fruit in het out-of-homekanaal bijna stilligt en de Nederlander voornamelijk thuis eet.
GroentenFruit Huis maakt gebruik van diverse bronnen om informatie over de markt in beeld te brengen voor de leden. Zo wordt informatie afgenomen bij bureaus als IRI/Nielsen/Kantar en GfK om de consumentenaankoop groenten en fruit in kaart te brengen in binnen- en buitenland.