Skip to content

EkoNiva wil grootste melkproducent ter wereld worden

Updated on:
Business
Achtergrond
Het Russische bedrijf EkoNiva bouwt nieuwe melkveebedrijven en zuivelfabrieken in Rusland. Het wil de productie opvoeren en zijn producten exporteren. Foto: Vladislav Vorotnikov

Het Russische bedrijf EkoNiva bouwt nieuwe melkveebedrijven en zuivelfabrieken in Rusland. Het wil de productie opvoeren en zijn producten exporteren. Foto: Vladislav Vorotnikov

De Covid-19-pandemie heeft de uitbreidingsplannen van het Russische landbouwbedrijf EkoNiva niet tot stilstand gebracht. Het bedrijf blijft door het hele land nieuwe melkveebedrijven en melkfabrieken bouwen, want het wil tegen het einde van 2020 de grootste melkproducent ter wereld zijn.

De economische crisis als gevolg van Covid-19 heeft EkoNiva bijna niet geraakt, zegt CEO Stefan Duerr. “We blijven gewoon doorgaan, zodat we aan de vraag naar voedsel van de Russische bevolking kunnen blijven voldoen.” EkoNiva gaat door met de plannen om nieuwe melkveebedrijven en productiecapaciteit te bouwen, aldus Duerr.

Het Russische bedrijf EkoNiva ging van 97.600 melkkoeien aan het eind van 2019 naar 103.475 stuks op 30 april 2020. Tijdens de eerste vier maanden van dit jaar produceerde het bedrijf 299.000 ton melk, 35% meer dan in dezelfde periode in 2019, zo verklaarde het bedrijf. Het bedrijf verwacht dat de productie dit jaar tot minstens 1 miljoen ton groeit en mogelijk zelfs tot 1,3 miljoen ton, vergeleken met 800.000 ton in 2019. In 2025 wil EkoNiva 1,6 miljoen ton melk per jaar produceren.

Nieuwe melkveebedrijven

Volgens Duerr wil EkoNiva investeren in nieuwe melkveebedrijven om de efficiëntie te verbeteren en om het aandeel producten met toegevoegde waarde te laten groeien. Het bedrijf vergrootte tevens het volume van zijn eigen producten in de Russische schappen en is van plan om dat te blijven doen, zodat het tegen 2024 zijn intrede zal kunnen doen op de lijst van de grootste zuivelverwerkers van Rusland.

Productietoename

De productietoename heeft ook een positieve invloed op de financiële prestaties van het bedrijf. Ekosem-Agrar AG, het Duitse moederbedrijf van de EkoNiva Group, rapporteerde dat het bedrijf in het afgelopen boekjaar een verkoopopbrengst van meer dan € 400 miljoen neerzette, een stijging van meer dan 60% ten opzichte van 2018. De totale productiewaarde steeg ook, naar meer dan € 560 miljoen, vergeleken met € 376.5 miljoen in 2018.

Bouw fabrieken

Volgens Sergey Lyashko, commercieel directeur van EkoNiva, zal het bedrijf dit jaar 14 miljard roebel ($ 210 miljoen) investeren in uitbreiding. Het bedrijf kondigde al plannen aan om vier melkfabrieken in Rusland te bouwen in de jaren tot 2024, waar een bedrag van zo’n 93 miljard roebel ($ 1.5 miljard) mee is gemoeid, inclusief drie kaasfabrieken en een voedselfabriek. Drie fabrieken zouden in Europees Rusland moeten komen, waaronder in Oblast Moskou en nog een in Siberië. De bouw is al begonnen.

Russische zuivelexport

De coronacrisis zou nieuwe kansen voor Russische zuivelbedrijven kunnen creëren op de wereldwijde markt. EkoNiva wil die kansen grijpen. “Niet alle landen hebben dezelfde situatie als in Rusland, waar de meeste bedrijven door blijven produceren. Dit zou EkoNiva kunnen helpen om exportmogelijkheden te ontwikkelen”, legt Duerr uit. “Mensen zijn tijdelijk niet in staat om zakelijke contacten te leggen door de huidige reisrestricties, maar de grenzen gaan vroeg of laat weer open en dan zie ik grote kansen om onze export te vergroten, waaronder die van melk.

Ik geloof dat Russische melk zonder twijfel een deel van de wereldwijde markt zal worden

Elke crisis zorgt voor problemen, maar ook voor kansen. Veel bedrijven zijn begonnen met online verkoop, maar EkoNiva was hier niet voldoende op voorbereid. We hadden dat wel in het vizier, maar het is op een gegeven moment stilgelegd. We werken wel met bezorgen, maar doen dat via andere bedrijven.”

EkoNiva onthulde eerder al plannen om zijn producten naar China, Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten te exporteren. “Ik geloof dat Russische melk zonder twijfel een deel van de wereldwijde markt zal worden”, zei Duerr tijdens een persconferentie in Moskou in december 2019. “Het imago van Russische producten in China is goed. Over tien jaar zijn we in staat om zuivelproducten in grote hoeveelheden af te zetten, daar ben ik zeker van.”

Beursgang

Om de uitbreiding te kunnen financieren, denkt het bedrijf al sinds 2018 aan een beursgang. Het bedrijf was hier altijd terughoudend over vanwege geopolitieke risico’s en mogelijke internationale sancties tegen de Russische financiële sector. Duerr wist in december 2019 te melden dat de omstandigheden inmiddels zijn verbeterd.

Snel delen