Cacaobonen bij een West-Afrikaanse boer. Foto: ANP
In 2019 groeide de verkoop van fairtradevoedsel in Nederland met 3%. Er werden vooral meer fairtrade-cacaoproducten verkocht (+22%).
Nederlandse consumenten kochten echter minder fairtrade-thee (-8,5%) en iets minder bananen (-0,5%). Dat blijkt uit het jaarverslag van Fairtrade Nederland, ook wel bekend als Stichting Max Havelaar. De verkoop van alle fairtradeproducten steeg met 4%. Er werden echter minder bloemen met het keurmerk verkocht. Deze verkoop daalde met 5%.
Stabiele prijzen voor boeren in ontwikkelingslanden
Met hun producten zet Fairtrade Nederland zich in voor stabiele prijzen voor boeren in ontwikkelingslanden, onder meer door minimumprijzen te hanteren voor producten als koffie, thee en bananen. Daarnaast worden premies betaald voor boerenorganisaties, die bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt voor productieverbetering, medische zorg of onderwijs. Voor cacao was er afgelopen jaar een verhoging van de faritrade minimumprijs en premie van respectievelijk $ 2.000 naar $ 2.400 en van $ 200 naar $ 240 per ton cacaobonen.
Chocolaverkoop in Nederland
Door de verkoop van fairtradeproducten in Nederland ontvingen boeren en arbeiders in 2019 € 7,7 miljoen aan premie, 11% meer dan in 2018. Van dat bedrag ging € 2,1 miljoen naar cacaoboeren door de chocolaverkoop in Nederland.
Fairtrade Nederland verwacht dat de coronacrisis boeren en arbeiders in productielanden hard raakt, omdat zij geen financiële buffer zouden hebben om op terug te vallen. Eind mei deed de organisatie een oproep aan de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven en de financiële sector om dit moment aan te grijpen om het handelssysteem anders in te richten, met meer respect voor mens en milieu.