Foto: AFP
De consument in Duitsland besteedde in mei aanzienlijk meer aan voeding dan mei vorig jaar.
Ook de overige bestedingen in de winkels stegen fors. Niet eerder sinds het begin van de registratie van deze winkelcijfers in 1984 heeft zich een dergelijk grote maandelijkse stijging voorgedaan. Dat meldt het Statistische Bundesamt (Destatis).
Meer uitgave aan levensmiddelen en dranken
Aan levensmiddelen, dranken en tabaksproducten werd ruim 8% meer uitgegeven dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor prijsstijgingen en seizoensinvloeden was de stijging minder, maar toch altijd nog krap 5%. Het grootwinkelbedrijf (supermarkten en warenhuizen) zagen de voedingsomzet gecorrigeerd met 6,4% stijgen, de speciaalzaken (slagers en bakkers, etc.) met 6,6%.
De detailhandel als geheel boekte ten opzichte van mei vorig jaar een voor prijswijzigingen gecorrigeerde omzetplus van 3,8%, ondanks het feit dat mei 2019 een verkoopdag meer telde, aldus de statistici. Volgens hen werden daarmee in mei de door de corona-sluitingen veroorzaakte omzetverliezen weer goedgemaakt.