Skip to content

Goed dat Suiker Unie koers wijzigt

Updated on:
Business
Commentaar
Suiker Unie heet vanaf 2 juli Cosun Beet Company. - Foto: Peter Roek

Suiker Unie heet vanaf 2 juli Cosun Beet Company. - Foto: Peter Roek

Met je tijd meegaan. Dat is regel nummer 1 als een bedrijf wil blijven bestaan. Dat betekent voor een suikerproducent inzien dat de afzet van voedingssuiker onder druk blijft staan.

Daarom is het goed dat bietenverwerker Suiker Unie een andere koers inslaat. Die komt er op neer dat bieten worden gepromoveerd van suikerleverancier naar grondstof voor een groene economie, die is gebaseerd op natuurlijke grondstoffen in plaats van aardolie.

Bedenker van groene oplossingen

Bij een nieuwe strategie hoort een nieuwe naam, waardoor de vertrouwde naam Suiker Unie sinds 2 juli is veranderd in Cosun Beet Company. De bietenverwerker is niet langer een suikerproducent, maar een bedenker van groene natuurlijke oplossingen. Zodat grondstoffen uit aardolie die in plastic, wasmiddelen, verf, coatings en schoonmaakmiddelen zitten, langzamerhand worden vervangen door grondstoffen die oorspronkelijk op een akker zijn gegroeid.

Lees ook het interview met de directeur van Cosun Beet Company, Paul Mesters

Die omslag gaat niet van de ene op de andere dag. Dat vergt investeringen in het ontwikkelen, produceren en vermarkten van nieuwe producten, terwijl het concern moet concurreren met de olieprijs.

Na 2050 meer dan de helft van suiker niet in voeding

Dat maakt het allemaal niet gemakkelijk. Het concern zelf verwacht dat pas na 2050 meer dan de helft van de suiker buiten de voedingsmarkt wordt afgezet. Op termijn kan Cosun zelfs meer bieten nodig hebben dan nu.

Dat is een stip aan een verre horizon. Maar beter nu al de neuzen de goede kant opgedraaid, dan over tien jaar tot de conclusie komen dat de omslag te laat is gemaakt.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur