Fruit bij de kassa. De VU onderzocht bij Dirk of dit de aankoop van fruit bevordert. Het leek te werken, maar meer onderzoek is nodig. - Foto: Ton van der Scheer
In dit artikel
We mogen ook niks meer? Jawel hoor, je mag zoveel groente en fruit eten als je wilt. En dat lukt best, als je de ongezonde rest duurder en minder zichtbaar maakt.
Engeland zet stappen voor een gezonder etende bevolking. Na de suikertaks, die de suikerinname van de Britten al direct terugbracht, is er nu het voorstel om reclame voor junkfood alleen nog na negen uur ’s avonds toe te staan. Zo moeten vooral kinderen verschoond blijven van ongezonde beïnvloeding. En in dat kader past ook het verbod op snoep bij de kassa’s van winkels. Dat betekent niet alleen voor kinderen een verleiding minder.
Impulsaankoop tegen de routine in
Die meest aantrekkelijke plek van alle plekken in de supermarkt, waar de wachtende klant het kwetsbaarst is voor impulsaankopen, zou dan wellicht kunnen worden bezet door snoeptomaatjes en bakjes met zachtfruit. Dat zou een prima stap zijn in het wel degelijk veranderen van een zogeheten voedselroutine.
PBL en minder vlees
Het Nederlandse Planbureau Leefomgeving (PBL) kwam vorige week met de studie Voedselconsumptie veranderen. Ondertitel: naar een meer plantaardig eetpatroon. Kernboodschap: niets zo lastig als een alledaags ingesleten voedselroutine veranderen. Conclusie: de consument kan dat niet alleen.
Dat klopt, want de consument wordt nu via al zijn zintuigen én zijn portemonnee verleid om toch vooral te gaan voor lekker ongezond. Kant en klaar bewerkt met extra zout en suiker en andere verslavende smaakversterkers, extra vet, extra groot en hoe meer je koopt hoe goedkoper het wordt. Daar kan een kale paprika of bloemkool moeilijk tegenop.
Misschien succesvolle ‘nudges’
Ach ja, niks nieuws voor de professional in de voedselbusiness. Die weet best dat goedkoper meestal scoort (behalve voor de kleine, bewezen niches van superkwaliteit waar goedkoop juist een diskwalificatie is). De professional kent natuurlijk ook het onderzoek van de Vrije Universiteit in samenwerking met supermarkt Dirk naar succesvolle ‘nudges’ (duwtje in de goede richting) in de verkoop van groente en fruit (nou ja, misschien succesvol, meer onderzoek is nodig over langere periodes en in meer winkels).
Die kent het verschil in marketingbudgetten van de supermarkten en A-merkfabrikanten aan de ene kant en de groente- en fruittelers aan de andere. En die weet ook wel dat biologisch voor de gewone man het eerst een beetje doorbrak in babyvoeding (PBL nu: spreek mensen aan als ze onder invloed staan van een levensveranderende gebeurtenis zoals het krijgen van kinderen).
Laat marge op gezond voedsel bestaan
Volgens het PBL moeten alle partijen tegelijk optrekken met dezelfde kant op werkende maatregelen. Engeland laat zien dat het ook stap voor stap kan, met door de overheid opgelegde zaken.
Hét recept voor succes is heel simpel: maak het voor de machtigste partijen in de keten de moeite waard. Pak hen geen marge af op gezond en gewenst voedsel. En als je je als overheid zorgen maakt dat je dan zelf moet inleveren op bijvoorbeeld btw-inkomsten, compenseer dat dan door flink meer te heffen op wat ongezond is voor mens (en dier en milieu).