Schotse supermarkt. In het obesitasprogramma van de Britse regering wordt de verkoop van producten met te veel vet, suiker of zout aan banden gelegd. - Foto: Henk Riswick
In dit artikel
Het reclameverbod en andere maatregelen tegen obesitas vallen verkeerd bij de voedingsindustrie in het Verenigd Koninkrijk.
De Britse voedings- en drankenindustrie is woedend over de praktische uitwerking van een campagne om overgewicht te bestrijden. Volgens de Food and Drink Federation wordt vooral de toch al zwaar getroffen consument de klos en heeft de regering de kans gemist om een gezondere levensstijl te promoten.
Twee derde van de Britten te zwaar
Het Verenigd Koninkrijk is, zeker in Europa, een van de landen met de meeste mensen met obesitas. Volgens het ministerie voor volksgezondheid is twee derde van de volwassenen te zwaar en verlaat een op de drie kinderen de basisschool al met overgewicht. Kinderen in de armste gebieden lopen daarbij twee keer zo veel risico’s om te dik te worden en dat ook hun hele leven te blijven.
Obesitas is altijd al een probleem, maar heeft sterk aan actualiteit gewonnen. Dat komt omdat blijkt dat mensen met overgewicht die zijn besmet met het coronavirus en in het ziekenhuis belanden, een veel grotere kans lopen te overlijden aan het virus dan minder zware mensen. Daarmee zet dat overgewicht de gezondheidszorg nog eens extra onder druk.
Deze maatregelen moeten obesitas tegengaan
De regering onder leiding van premier Boris Johnson, die zelf te zwaar was en al een kilo of 10 kwijt is, heeft daarom een veelomvattende obesitas-strategie afgekondigd:
- de nationale gezondheidsdienst krijgt meer geld voor voedingsvoorlichting,
- het systeem voor de voedingswaarde op levensmiddelen wordt onder de loep genomen,
- grote horecabedrijven moeten de calorieën van elk gerecht gaan vermelden op het menu,
- de verkoop van producten met te veel vet, suiker of zout (HFSS) wordt aan banden gelegd,
- supermarkten en andere verkooppunten mogen geen aanbiedingen voeren zoals twee voor de prijs van één met ongezond voedsel
- de ‘slechte producten’ mogen niet voor het grijpen liggen bij de kassa,
- reclame voor alle ongezonde voeding voor 21.00 uur wordt verboden op tv en waar mogelijk online.
Voedingsbranche ontevreden over maatregelen
De branche-organisatie Food and Drink Federation staat, uiteraard, volledig achter het doel. Maar de uitvoering brengt volgens de federatie het voortbestaan van veel fabrikanten in gevaar.
Directeur Tim Rycroft: “De voedings- en drankenfabrikanten en de half miljoen mensen die bij ons werken, die de afgelopen tijd zo zijn geprezen omdat ze de natie konden blijven voeden, probeert bij te komen van deze afstraffende dreun. Terwijl de economie probeert te herstellen, zullen de nieuwe beperkingen op reclame met dagelijkse voeding en dranken de prijzen verder opdrijven, de keus voor de consument beperken en banen bedreigen in het hele land.”
‘Beter richten op promotie gezonde levensstijl’
Rycroft: “Dat de overheid zich wil richten op het promoten van fysieke activiteiten is prima, maar dit pakket ziet er uit als een ongelofelijk gemiste kans. Na maanden waarin mensen meer dan ooit hebben gedacht over gezond eten en bewegen hadden we ons kunnen richten op het promoten van een gezondere levensstijl met meer vezels, fruit en groente.”
De federatie wijst er daarbij fijntjes op dat het ministerie van financiën juist vanaf begin augustus de helft van de rekening in de horeca, inclusief fastfood, wil betalen om die sector er weer bovenop te helpen. “Als er ergens met twee maten wordt gemeten, dan is het hier wel.”
Lees ook de column: Wat een beetje marge kan doen met voedselroutine