Foto: Oatly
In dit artikel
Haverdrankenfabrikant Oatly krijgt het vertrouwen van internationale investeerders, waaronder Rabobank Corporate Investments. Zij kopen aandelen ter waarde van $ 200 miljoen. Het Zweedse bedrijf groeit en wil dat blijven doen.
Het Zweedse bedrijf Oatly, fabrikant van haverdranken, is flink aan een opmars bezig met behalve in thuisland Zweden, ook productievestigingen in de Verenigde Staten en in Nederland. De fabriek in Nederland – in Vlissingen – werd vorig jaar geopend.
Groep investeerders
Eerder deze maand werd bekend dat een groep internationale investeerders, waaronder de Rabobank, $ 200 miljoen steken in het bedrijf. Tot de groep behoren bekende namen zoals de Amerikaanse tv-beroemdheid Oprah Winfrey en Starbucks-baas Howard Schultz, maar ook vastgoedinvesteringsmaatschappij Blackstone.
Toekomst
Dat geeft aan dat men een goede toekomst voorziet voor de producten van Oatly. Met de producten kan worden ingespeeld op de groeiende trend op de wereldwijde markt voor vegetarische alternatieven voor zuivel, vlees en andere producten van dierlijke oorsprong.
Strijd met Zweedse zuivel
Dat Oatly zijn haverdranken verkocht onder de noemer plantaardige melk viel echter in thuisland Zweden bij de zuivelaars in bijzonder slechte aarde. Zuivelbrancheorganisatie Svensk Mjölk bond de strijd aan, maar won deze tot dusver slechts ten dele. Oatly schrapte weliswaar het Zweedse equivalent voor melk uit de reclame, maar gebruikt nu een aanduiding die daar verdacht veel op lijkt.
‘Haverdrank beter voor klimaat’
Tevens ging Oatly in een reclamecampagne op de klimaattoer met de leus ‘Spola Mjölken’ ofwel ‘Spoel de melk door’. Kern van de boodschap was dat haverdrank veel beter is voor het klimaat dan melk, althans volgens Oatly. Dat de verstandhouding met de melksector er daardoor ook niet beter op werd moge duidelijk zijn. Zuivelgigant Arla voelde zich dusdanig beconcurreerd dat het ook haverdranken is gaan aanbieden, zij het uiteraard niet van Oatly.
Geen start-up meer
Oatly is 26 jaar geleden voortgekomen uit de universiteit van het Zuid-Zweedse Lund. Bedrijfsgrondlegger Rickard Öste bedacht als onderzoeker het procedé voor het product door aan gemalen haver en water enzymen toe te voegen. Het zetmeel in het mengsel wordt door de enzymen afgebroken, maar de vezels blijven intact. In de loop der jaren is het productassortiment gedifferentieerd door Oatly met verschillende smaken (chocolade en fruit) te ontwikkelen. Ook is er een Oatly-ijsproduct op de markt gebracht, maar de vervaardiging daarvan is uitbesteed.
Omzet circa € 87,5 miljoen in 2018
Gezien de al wat gevorderde leeftijd van Oatly kan de onderneming geen start-up meer genoemd worden. De laatst bekendgemaakte jaarcijfers (gepubliceerd in december 2019) draaide Oatly in 2018 een omzet van omgerekend circa € 87,5 miljoen. Dat was fors (ruim € 23 miljoen) meer dan in het voorafgaande jaar 2017, dat ook al een flinke groei had laten zien ten opzichte van 2016.
Geen zwarte cijfers
Daar staat tegenover dat het bedrijf geen zwarte resultaatcijfers haalde. Zowel het ebit-resultaat (min krap € 11 miljoen) als het netto-resultaat (min krap € 2 miljoen) waren roodgekleurd. De verliezen zijn volgens het bedrijf een logisch uitvloeisel van de investeringen die in de uitbreiding van de productiefaciliteiten en distributiekanalen zijn gedaan. Onder meer is in China geïnvesteerd.
Chinese en Belgische investeerders
Tot de aandeelhouders behoort de Chinese staatsinvesteringsmaatschappij China Resources en het Belgische Verlinvest, ‘een durfinvesteerder in de globale consumentensfeer’ zoals de maatschappij zichzelf typeert. De investeerdersgroep die deze maand heeft geïnvesteerd met het gevoteerde bedrag van $ 200 miljoen, heeft een belang van 10% genomen in Oatly. De marktkapitalisatie van het bedrijf kan daardoor met een simpel rekensommetje worden gesteld op $ 2 miljard ofwel een slordige € 1,7 miljard.