Skip to content

Drive-in en bezorging helpen McDonald’s in coronatijd

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Canva/Freestocks.org

Foto: Canva/Freestocks.org

Fastfoodketen McDonald’s had aan het begin van juli 96% van zijn vestigingen in de wereld weer geopend, nadat ze werden gesloten vanwege het coronavirus.

In veel gevallen is alleen afhalen, bezorgen of drive-in mogelijk, maar in een toenemend aantal landen kan in beperkte mate ook weer in de vestiging zelf worden gegeten. Dat heeft McDonald’s meegedeeld in zijn halfjaarbericht.

Omzet eerste halfjaar gedaald, wel meer winst

In het eerste halfjaar van 2020 daalde de omzet door de coronabeperkingen met 19% naar bijna $ 8,48 miljard. McDonalds kon daarop wel $ 1,6 miljard nettowinst maken, 44% minder dan in dezelfde periode in 2019.

In alleen het tweede kwartaal van dit jaar daalde de omzet vergeleken met een jaar eerder met 30% en kwam de winst 68% lager uit.

Tijdig geïnvesteerd in drive-in, thuisbezorging en digitaal

CEO Chris Kempczinski is blij dat McDonald’s tijdig heeft geïnvesteerd in drive-in, thuisbezorging en digitaal. “Dat heeft ons in deze onzekere tijden goede diensten bewezen. In het tweede kwartaal zijn de resultaten gestaag verbeterd doordat meer en meer markten in de wereld heropenden.”

Hij verwacht dat de fastfoodketen de coronapandemie met succes zal doorstaan ‘en daar zelfs sterker uit tevoorschijn zal komen’.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur