Danone zag de omzet van zuivel en plantaardig, waaronder het merk Alpro, toenemen. - Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Danone heeft de nettowinst in de eerste jaarhelft met bijna 2% zien dalen naar € 1,015 miljard. De omzet liep met 3,6% terug naar bijna € 12,2 miljard.
In het tweede kwartaal zakte de omzet met 5,7% in. Met een operationeel inkomen van € 1,7 miljard komt de operationele marge uit op 14% vergeleken met 14,7% over dezelfde periode vorig jaar.
Topman Emmanuel Faber denkt wel dat Danone daarmee het ergste achter de rug heeft: “Het blijft moeilijk om te voorspellen hoe de consumentengewoonten en de economische omstandigheden zich de rest van dit jaar zullen ontwikkelen, vooral gezien de onzekerheid over het versoepelen van de coronamaatregelen. Desondanks hebben we er vertrouwen in dat het tweede kwartaal het moeilijkste van het jaar was en dat de tweede jaarhelft een gestage verbetering van de groei zal laten zien.”
Faber waagt zich echter niet aan een concrete voorspelling voor de resultaten over het lopende jaar.
Bekijk het verloop van de aandelenkoers van Danone en andere bedrijven in de Beursindex via Foodagribusiness.nl/markt
Grootste klappen bij verkoop Evian
Zoals al na het eerste kwartaal bleek, krijgt Danone de grootste klappen bij flessenwater (Evian). Door het wegvallen van de horeca en het thuiswerken daalde de vergelijkbare omzet daarvan over het hele halfjaar gezien met 19% en in het tweede kwartaal met 28%.
Bij zuivel en plantaardig (waaronder Alpro) was juist sprake van een ruim 3% hogere omzet, waarmee die divisie ook € 6,6 miljard aan de omzet bijdraagt. Danone spreekt daarbij van ‘een aanhoudende weerbarstigheid bij zuivel’, terwijl de plantaardige producten een groei in de dubbele cijfers konden boeken.
Meer speciale voedings zoals babyvoeding verkocht
Bij speciale voeding, waaronder babyvoeding, kwamen de verkopen 2,7% hoger uit op € 3,74 miljard. In China wordt de afzet van babyvoeding nog altijd belemmerd door de sluiting van de grens met Hongkong en de aanhoudende reisbeperkingen.
Danone richt zich in China nu vooral op het ultra-premium segment en heeft daar ook een aantal nieuwe producten gelanceerd. In dat kader heeft Danone net aangekondigd € 100 miljoen te investeren in een onderzoekscentrum voor speciaalvoeding in Shanghai.
Nawerking hamsteren zorgt voor teruglopende omzet EU
Regionaal gesproken hield Danone in Noord-Amerika, tegenwoordig na de overname van WhiteWave het belangrijkste werkgebied, goed stand. In Europa liep de omzet terug door de nawerking van het hamsteren in het eerste kwartaal.
In China en Rusland kwamen de verkopen vrijwel even hoog uit als een jaar eerder. Met name in Zuid-Amerika was er sprake van een gevoelige daling.
Lees ook: Danone is nu een bedrijf met een missie