Producten van Beyond Meat in de schappen van een supermarkt in Los Angeles. Foto: ANP
In dit artikel
De maker van vleesvervangers Beyond Meat heeft gedurende de lockdownmaatregelen de supermarktverkopen van zijn vegaburgers en -worsten bijna verdriedubbeld.
Om genoeg producten geschikt te maken voor de verkoop in winkels was het bedrijf ook meer geld kwijt, wat leidde tot een groter verlies. In het tweede kwartaal steeg de omzet van Beyond Meat tot € 113,3 miljoen, bijna 69% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De verkopen in Amerikaanse supermarkten stegen met 195%. Daarbij speelde mee dat in de Verenigde Staten vleesprijzen enige tijd sterk stegen en de schappen voor echte burgers en worstjes leeg waren, doordat slachthuizen moesten sluiten door corona-uitbraken op de werkvloer.
Lagere omzet uit verkoop aan horeca
Die fikse stijging werd deels tenietgedaan door een 60% lagere omzet uit de verkoop aan restaurants en cateringbedrijven, die noodgedwongen moesten sluiten of met minder klandizie zaten. Door de onzekerheid over zakelijke klanten geeft Beyond Meat geen prognoses voor de rest van het jaar.
Opnieuw verpakken
Het nettoverlies liep op tot $ 10,2 miljoen, tegenover $ 9,4 miljoen een jaar eerder. Beyond Meat was onder andere miljoenen meer kwijt aan het opnieuw verpakken van vleesvervangers die aanvankelijk naar de horeca zouden gaan. Dit was nodig om de stukjes vegetarisch ‘vlees’ alsnog in de winkelschappen te kunnen leggen.