Drive-through van Burger King. Topman van het moederbedrijf verwacht dat afhalen en bezorgen vanwege het coronavirus een belangrijkere rol krijgt. - Foto: ANP
In dit artikel
De wereldwijde verkopen van fastfoodketen Burger King zijn in het tweede kwartaal van 2020 met meer dan een kwart gedaald.
Door de coronapandemie moesten veel filialen van de fastfoodketen tijdelijk worden gesloten. Dat drukte flink op de resultaten.
Verkopen dalen met 13%
De bijna 19.000 Burger King-vestigingen in de wereld waren goed voor $ 4,1 miljard aan verkopen. Gecorrigeerd voor het aantal nieuwe restaurants dat afgelopen jaar de deuren heeft geopend, werd ruim 13% minder aan Whoppers, Big Kings, Twister Fries en andere snacks en drankjes verkocht dan in hetzelfde kwartaal in 2019.
Lange rijen voor drive-throughs kipketen Popeyes
Moederbedrijf van Burger King, Restaurants Brands International, zag de verkopen bij koffieketen Tim Hortons eveneens flink teruglopen. Daarentegen gingen de verkopen bij kipketen Popeyes, de derde keten van het bedrijf, juist flink omhoog. In Noord-Amerika stonden mensen soms lang in de rij voor de drive-througs van Popeyes voor een van diens populaire ‘chicken sandwiches’.
Onder meer Burger King werkt veel met restaurants die worden gerund door franchise-ondernemers. Restaurant Brands International zelf zette ruim $ 1 miljard omzet in de boeken, tegen $ 1,4 miljard een jaar terug. De kwartaalwinst zakte van $ 257 miljoen tot $ 163 miljoen.
Restaurants grotendeels weer open
Volgens topman José Cil zijn verreweg de meeste restaurants inmiddels weer open na de massale coronasluitingen. Het bedrijf werkt aan een sterk herstel en wil volgend jaar weer flink groeien.
Eerder had Cil al wel aangegeven dat de coronacrisis waarschijnlijk voor een blijvende verandering zorgt in de restaurantwereld. Hij verwacht bijvoorbeeld dat bezorgen en ophalen van eten een belangrijkere rol zal krijgen.
Medeauteur: Stefan Esselink