Frans Muller, CEO bij supermarktgigant Ahold Delhaize. - Foto: ANP / Bart Maat
In dit artikel
Supermarktklanten zijn bereid om boeren in de buurt te ondersteunen. Die trend ziet bestuursvoorzitter Frans Muller van Ahold Delhaize, zo vertelde hij bij NPO Radio 1.
Hij ziet dat door de coronacrisis in de logistieke keten een trend is ontstaan om producten dichter bij huis te halen. “Ook klanten zijn bereid om boeren om de hoek en in de buurt te ondersteunen.”
Duurzaamheid
Ahold Delhaize boekte afgelopen kwartaal fors meer winst dan vorig jaar. Dit kalenderjaar gaat het bedrijf € 2,5 miljard investeren in onder andere duurzaamheid. Op de vraag of Albert Heijn producten in de schappen gaat leggen die uit Nederland komen, zoals sperziebonen die duurzamer maar wel duurder zijn dan dezelfde producten uit bijvoorbeeld Kenia, antwoordde de topman bevestigend. “Zelfs als een product duurder wordt en het de winst drukt, gaan we het doen. We geloven dat we een bijdrage moeten leveren aan duurzaamheid, een beter klimaat en dat we een duurzame ontwikkeling met onze boeren en partners moeten ingaan.”
Hij noemde ook het voorbeeld van biologische producten. “Als klanten bereid zijn iets meer te betalen voor bio-producten, kunnen we daar in delen en zijn we bereid er langdurig in te investeren.”
Meer betalen
“Betekent dat dan ook dat Albert Heijn boeren meer gaat betalen, omdat zij op een gezondere manier hun gewassen en melk moeten leveren?”, zo vroeg de presentator van het radioprogramma. “Ja. Voor onze huismerken hebben we al diepere samenwerkingen met een beperkt aantal boeren waar we langetermijncontracten mee hebben. Met boeren spreken we ook over innovaties en CO2-emissies. De samenwerking bestaat al heel sterk”, zo antwoordde Muller.