Skip to content

Omzetgroei FrieslandCampina Pakistan

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Mark Pasveer

Foto: Mark Pasveer

FrieslandCampina Engro Pakistan heeft zijn omzet gedurende de eerste helft van 2020 zien stijgen met bijna 9% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder naar omgerekend ruim € 100 miljoen.

De winst na belastingen kwam uit op € 1,5 miljoen. Over dezelfde periode een jaar eerder realiseerde de onderneming nog een verlies van € 1,1 miljoen.

FrieslandCampina Engro Pakistan slaagde erin zijn omzet te laten groeien en het verlies in het eerste kwartaal om te zetten naar een winst in het tweede kwartaal van 2020. Op Melkweb geeft FrieslandCampina aan dat in Pakistan een sterke inflatie heeft gezorgd voor een scherpe stijging van de grondstofkosten in het afgelopen jaar. Desondanks zijn de brutomarges flink verbeterd. Lokale media melden dat de betere marges vooral een gevolg zijn van een verhoging van de prijzen voor de eindconsument.

Geleid door Olper’s, het grootste merk van FrieslandCampina Engro Pakistan, liet het zuivel- en drankensegment een groei van 11% zien. Olper’s wist ook het marktaandeel verder te versterken, ondanks sterke concurrentie.

Invloed coronacrisis

Als gevolg van de coronacrisis is de verwachting dat de koopkracht van consumenten op de middellange termijn negatief wordt beïnvloed. FrieslandCampina Engro Pakistan voorziet dat een verdere stijging van de kosten en de dalende koopkracht van de consument samen een negatieve invloed kunnen gaan hebben op het bedrijf in de tweede helft van 2020.

FrieslandCampina nam in 2016 een meerderheidsbelang van 51% in Engro Foods, de op één na grootste zuivelproducent in Pakistan. FrieslandCampina Engro Pakistan wil profiteren van de verschuiving in de markt van gebruik van losse naar verpakte zuivel die naar verwachting zal versnellen als gevolg van de groei van de middeninkomensklasse, de toenemende behoefte aan melk van een hogere kwaliteit en de toenemende verstedelijking.

Snel delen