Skip to content

Rabo: markt voor ‘bijproduct’ wei-eiwit groeit fors

Updated on:
Nieuws
Food & Health
wei-eiwit is een bijproduct die ontstaat bij de productie van kaas. Foto: Bel Leerdammer

Wei-eiwit is een bijproduct die ontstaat bij de productie van kaas. Foto: Bel Leerdammer

De markt voor wei-eiwitten – een bijproduct die ontstaat bij de productie van kaas – is de laatste jaren flink gegroeid.

Fabrikanten maken steeds meer gebruik van het eiwit in bijvoorbeeld eiwitrijke sportvoeding en voeding in de gezondheidszorg. Dat blijkt uit een analyse naar de marktpositie van het eiwit van Rabobank.

Steeds meer voedingsbedrijven wereldwijd investeren in de verwerking van het eiwit

“Het product is geliefd vanwege het hoge eiwitgehalte. Steeds meer voedingsbedrijven wereldwijd investeren in de verwerking van het eiwit. Met als resultaat dat nu 90% van de wereldwijde wei-stroom benut wordt, ten gunste van melkveehouders, fabrikanten en consumenten”, aldus Rabo-zuivelanalist Tom Bailey. Daarmee is ook de concurrentie en drive voor de verwerking van het product fors toegenomen, met als gevolg stijgende prijzen.

Productiekosten hoog

Rabobank verwacht dat het eiwit op de korte termijn in steeds meer producten gebruikt gaat worden. “Gezondheid en welness krijgen steeds meer aandacht, gedreven door het coronavirus. Het wei-eiwit heeft veel groeipotentie door deze beweging, al zijn de productiekosten wel hoog”, aldus Rabobank.

Snel delen

Afbeelding
Stefan Essink

Voormalig redacteur