Skip to content

Onderzoek: coronacrisis verandert eetgewoonten

Updated on:
Nieuws
Retail
Het aantal mensen dat online boodschappen doet, is met 31% is gestegen ten opzichte van 2019. - Foto: ANP

Het aantal mensen dat online boodschappen doet, is met 31% is gestegen ten opzichte van 2019. - Foto: ANP

Een deel van de consumenten heeft als gevolg van de coronacrisis de eet- en drinkgewoonten aangepast. Het gaat om 10% van de consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte onder 2.376 respondenten.

Vooral jongeren hebben hun voedingspatroon aangepast, meer dan consumenten in andere leeftijdscategorieën. 15% van de jongeren, personen tussen 20 en 39 jaar, hebben hun dieet aangepast, waar dat 10% is voor de leeftijdsgroep 40-64 en 6% voor consumenten van 65+.

6% van de consumenten heeft aan meer fruit te zijn gaan eten, en 5% eet meer groente. Daartegenover staat dat er minder snacks, snoep en alcohol worden geconsumeerd.

Meer online boodschappen

Uit het onderzoek blijkt ook dat 21% van de consumenten minder vaak een supermarkt bezoekt en het aantal mensen dat online boodschappen doet met 31% is gestegen ten opzichte van 2019. Vooral ouderen kopen nu vaker online, met Covid-19 als belangrijkste reden. In toenemende mate kiezen consumenten hun primaire supermarkt op basis van de mogelijkheden om online boodschappen te doen.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur