Veertig jaar geleden was Alpro met zijn sojamelk een nichespeler. Foto: ANP
In dit artikel
Het veertig jaar geleden als plantaardige pionier begonnen Alpro is nu marktleider bij plantaardige ‘zuivel’. Het presenteerde een nieuw actieplan voor gezondheid en duurzaamheid.
Sojaproducten en alles wat plantaardig is, is dezer dagen niet meer weg te denken. Maar veertig jaar geleden was Alpro met zijn sojamelk een nichespeler. Een pionier in het Belgische Wevelgem waar het bedrijf, nu onderdeel van Danone, nog steeds is gevestigd. “We maakten al plantaardige voedingsmiddelen lang voordat het trendy werd. Dat klopt, wij zijn echte pioniers”, zegt het bedrijf er zelf over.
Sojadrink op de markt
“Wat als we al die goede eigenschappen van soja nuttig konden inzetten voor al onze medemensen”, vroeg het Belgische voedingsconcern Vandemoortele zich al in 1980 af. Kort daarna brachten ze onder de naam Alpro een sojadrink op de markt die nog altijd één van de hoekstenen vormt in het productenpakket. Negen jaar later werd de productie pas echt opgeschaald met de bouw van een fabriek in Wevelgem, destijds de grootste en modernste vestiging voor de verwerking van sojaproducten in Europa. In de jaren daarna werd onder meer het Franse Sojinal overgenomen, terwijl Alpro ook een fabriek bouwde in het Britse Kettering. In 2012 werden voor het eerst twee niet-sojadrinks in het assortiment opgenomen, Alpro Amandeldrink en Alpro Hazelnootdrink.
Meerdere eigenaren
In het afgelopen decennium is Alpro meerdere malen van eigenaar veranderd. Tot 2009 bleef het onderdeel van het Belgische Vandemoortele, nog altijd het grootste private voedingsbedrijf van België. Het Amerikaanse Dean Foods kocht Alpro toen over voor € 325 miljoen, na een biedingsstrijd waaraan ook Unilever meedeed, om het onder te brengen in de afdeling Whitewave. In 2012 werd WhiteWave naar de beurs gebracht om vervolgens in 2016 overgenomen te worden door Danone.
Actieplan voor gezondheid en duurzaamheid
Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan heeft Alpro een nieuw actieplan voor gezondheid en duurzaamheid gelanceerd onder de noemer ‘Feeding our Future with Plants’. Dat past in de filosofie ‘One Planet, One Health’ van Danone-topman Emmanuel Faber die dan ook persoonlijk naar Wevelgem kwam om het plan te onderstrepen. Alpro stelt zich ten doel zo snel mogelijk netto-zero te worden wat betreft CO2, water en afval. In dat kader wordt onder meer gewerkt aan een papieren verpakking voor yoghurt.
Het is de missie van ons merk om meer flexitarische voedingspatronen te promoten
Ook gaat het bedrijf ‘duidelijke actieplannen opstellen voor de transitie naar regeneratieve landbouw, met bijzondere aandacht voor biodiversiteit en watergebruik’. Daarnaast gaat Alpro € 30 miljoen investeren in zijn fabrieken in België en Engeland om aan de nog altijd sterk groeiende vraag te voldoen. In Wevelgem wordt daarbij de grootste waterzuiveringsinstallatie van Vlaanderen gebouwd die ertoe moet bijdragen dat de ‘watervoetafdruk’ per product met 60% wordt verminderd.
Innovatie is de kern
“Onze eetgewoonten zijn niet langer duurzaam voor de planeet en dus moeten we de manier waarop we voedsel produceren en consumeren veranderen”, zegt Sue Garfitt, General Manager bij Alpro. “Miljoenen mensen zijn zich steeds meer bewust van de persoonlijke en ecologische voordelen van plantaardige voeding. Het is de missie van ons merk om meer flexitarische voedingspatronen te promoten. We willen steeds meer keuze, variatie en smaak brengen. Innovatie is dus de kern van wat we doen bij Alpro.”