Winkelfiliaal van supermarktketen Leclerc. - Foto: ANP
De omzet van zogenaamde ‘drive’ vestigingen van Franse supermarkten, waar de klant de online bestelde boodschappen zelf ophaalt, kan dit jaar oplopen tot ruim € 9 miljard. Dat is dan 35% meer dan in 2019, berekent onderzoeksbureau Oliver Dauvers.
Frankrijk telt honderden drive-winkels, meestal onooglijke gebouwtjes op afgelegen industrieterreinen maar in toenemende mate ook net aan de rand van de stad. Daar zorgen enkele medewerkers voor het vergaren en klaarzetten van de bestelde boodschappen die de klant vervolgens op een afgesproken tijd per auto kan ophalen.
Sterke opmars
Drives zijn door de opkomst van online winkelen vanwege de coronacrisis aan een sterke opmars bezig. De omzet die supermarkten via dat kanaal realiseren is daarmee in vijf jaar tijd verdubbeld. Het grootste aandeel is voor discount-winkelier Leclerc met een voor dit jaar geschatte omzet van € 4,4 miljard ofwel nagenoeg de helft van het cijfer voor heel Frankrijk. Mede door dit verkoopkanaal heeft Leclerc zijn positie op de Franse levensmiddelenmarkt verder kunnen opvoeren naar een aandeel van bijna 23%. Volgens een ander marktbureau, Kantar Worldpanel, halen de Franse winkelbedrijven nu 7,7% van de totale verkopen aan levensmiddelen online binnen.