Skip to content

Multinationals willen voedselafval in tien jaar halveren

Updated on:
Business
Achtergrond
Foto: Canva/peder77

Foto: Canva/peder77

Een reeks multinationals, waaronder Tesco, Unilever en Nestlé, wil de enorme hoeveelheid voedselafval verder terugdringen.

“Een derde van al de geproduceerde voedingsmiddelen wordt weggegooid. De berg voedselafval is daarmee verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot, meer dan enig land in de wereld behalve de VS en China. Dat is niet alleen een ramp voor het milieu maar ook een sociale en economische ramp, want meer dan 800 miljoen mensen zijn ondervoed en voedselafval kost de economie in de wereld jaarlijks € 800 miljard.”

Dat schrijft Dave Lewis, de vertrekkende topman van Tesco, de grootste supermarkt van het Verenigd Koninkrijk en een van de grootste winkelbedrijven ter wereld.

VN-werkgroep om voedselafval terug te dringen

“Klimaatverandering staat nu wel hoog op de agenda, maar de rol die voedselafval daarbij speelt niet”, denkt Lewis, die ook voorzitter is van de werkgroep Champions 12.3 binnen de VN van multinationals, overheden en organisaties die de enorme bergen aan voedingsafval willen terugdringen.

Behalve Tesco maken daar bijvoorbeeld Kellogg, Unilever, Nestlé en ook Ikea en Walmart deel van uit. Die groepering sluit aan bij het door de Verenigde Naties gestelde doel om de hoeveelheid voedselafval per hoofd van de bevolking in 2030 te halveren. “We zijn nu tien jaar weg van die deadline. Om dat doel te halen, zullen we meer moeten doen en het probleem meer urgentie moeten geven dan ooit”, aldus Lewis in een open brief.

Vorderingen met voedselverspilling meten

Hij onderstreept dat maar weinig bedrijven financiële of andere informatie publiceren met betrekking tot voedselafval. Op nationale schaal is er geen enkel land dat over dat onderwerp in welke zin dan ook rapporteert. Dergelijke rapportages zijn echter wel essentieel om te bepalen of en, zo ja, hoeveel vordering is gemaakt. “Wat gemeten wordt, wordt ook aangepakt”, aldus Lewis.

Volgens hem heeft vooral Tesco zelf goede vorderingen gemaakt. “Wij waren de eerste Britse supermarkt die al in 2013 openbaar rapporteerde over onze doelen, activiteiten en vorderingen op dit gebied. Dankzij de data weten we dat we de hoeveelheid voedselafval met 45.000 ton hebben weten terug te dringen. In onze midden-Europese filialen is die hoeveelheid gehalveerd.”

Rol van leveranciers en producenten

De supermarktchef erkent daarbij nadrukkelijk dat de leveranciers, inclusief de boer of tuinder, een grote rol hebben gespeeld en nog altijd spelen. “Ruim zeventig van onze leveranciers van merk- en huismerkproducten publiceren net als wij data over voedselafval. Daaronder zijn vijftien wereldwijd werkende foodbedrijven die vanaf hun verpakkingsbedrijven rapporteren en dat volgend jaar willen uitbreiden naar het niveau van de boerderij of tuinderij. Tot nu toe hebben ze samen al 155.000 ton afval weten te vermijden.”

Weerbarstiger ketens en waarde van voedsel

“Gezamenlijk moeten we in staat zijn de doelen te halen. Het coronavirus heeft over de hele wereld de focus nog eens scherp gericht op dit onderwerp. Regeringen denken na over hoe ze de ketens weerbarstiger kunnen maken en consumenten zijn de waarde van voedsel aan het herwaarderen. We hebben een eens-in-een-generatie-kans om het probleem van het voedselafval aan te pakken en zo de koers van de wereldwijde klimaatcrisis te veranderen.”

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur