Een medewerker vult plantjes aan in een kas van Infarm in een supermarkt van Albert Heijn. - Foto: ANP/Marcel van den Bergh
In dit artikel
Infarm maakt in de internationale retailsector furore met zijn concept voor verticale landbouw in supermarkten. In 2025 wil de Duitse onderneming wereldwijd verticaal telen op 50 hectare: tien keer zoveel als nu.
De Duitse onderneming Infarm, speler binnen het nog vrij nieuwe segment verticale landbouw, heeft aanzienlijke expansieplannen. De leverancier aan tal van grote supermarktuitbaters, waaronder Ahold (Albert Heijn), Aldi Süd en het Amerikaanse Kroger, heeft in september $ 170 miljoen binnengehaald op de financiële markt. Het geld werd verstrekt door een groep investeringsmaatschappijen onder aanvoering van LGT Lightstone en bestaande Infarm-investeerders met namen als Atomico, Triple Point Capital, Mons Capital en Astonor Ventures.
Bij de finale sluiting van de investeringsronde mikt Infarm op een fonds van $ 200 miljoen, bestaande uit aandelen en vreemd vermogen. De bereidheid van de investeerders onderstreept volgens Infarm de groeiende vraag van de consument naar zijn producten.
Infarm zorgt met kassen in supermarkt voor korte keten
Het in 2013 opgerichte bedrijf plaatst kassen in de supermarkten. De consument kan zo zelf zien hoe en wat er geteeld wordt en de productieketen blijft uitermate kort. Infarm denkt dat het tot eind dit jaar kan telen op 50.000 vierkante meter. De ambitie is om dit verticale areaal de komende vijf jaar op te voeren naar 500.000 vierkante meter op, via de digitale cloud met elkaar verbonden, verticale ‘farms’. Het nieuwe kapitaal komt daarbij goed van pas, niet alleen bij de uitbreiding van de oppervlakte maar ook bij onderzoek en ontwikkeling en het werven van personeel.
De coronapandemie was voor Infarm tot dusver geen nadeel, deze speelt het bedrijf eerder in de kaart. Mede-oprichter en CEO Erez Galonska ziet het zo: “Door de pandemie zijn de agrarische en ecologische uitdagingen van onze tijd wereldwijd sterk onder de aandacht gekomen. Wij bij Infarm geloven dat er een betere en gezondere mogelijkheid bestaat om onze steden van voedsel te voorzien, namelijk door een verbeterde toegang tot verse, schone en duurzame producten die zo dicht als het maar kan bij de consumenten worden verbouwd.”
Verticale landbouw bespaart flink op land en en water
De voordelen van verticale landbouw zijn volgens Galonska niet gering: er is 99,5% minder land nodig en er kan krachtig (95%) op het waterverbruik worden bespaard. Daarbij komt nog dat minder arbeidskracht nodig is en er veel minder transportbehoefte (90%) is. Bij de arbeidskrachtbesparing noemt Galonska geen cijfer.
Infarm zet geen chemische gewasbeschermers in en haalt 90% van de elektriciteit uit duurzame bronnen. Volgend jaar mikt Infarm op een volledig emissievrije productie. De ‘farm’ van de volgende generatie moet net zoveel aan opbrengst leveren als een hectare landbouwgrond. De verscheidenheid van de nu beschikbare producten uit verticale teelt zal bovendien groter worden, aldus de ambitieuze doelstelling van de jonge onderneming.
Uiteindelijk gaat het om een revolutie, hoewel de ondernemer dat woord niet gebruikt: “De hele manier waarop voedsel wordt geteeld, wordt veranderd, evenals hoe de mensen het eten en erover nadenken. Behalve met Albert Heijn in Nederland, Aldi Süd in Duitsland en Kroger in de Verenigde Staten zijn de afgelopen twaalf maanden ook de retailers Coop in Denemarken, Empire in Canada, Marks & Spencer plus Selfridges in Groot-Brittannië en Kinokuniya in Japan met Infarm in zee gegaan. De onderneming is nu aanwezig in tien landen en bij elkaar dertig steden. Maandelijks oogst Infarm naar eigen zeggen 500.000 groenten en kruiden.
Bekijk de video van de introductie van Infarm in een Deense vestiging van supermarkt Coop: