Foto: ANP
In dit artikel
Toeleveranciers van cafés en restaurants krijgen door de nieuwe coronamaatregelen een flinke klap te verduren. Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zullen bedrijven in de branche die in de problemen komen weer een beroep moeten doen op steunmaatregelen.
Bedrijven die met name leveren aan restaurants, cateraars, tankstations en kiosken, hebben in de eerste helft van dit jaar al een omzetverlies geleden van 30 tot 40% ten opzichte van diezelfde periode een jaar geleden. Voor sommige bedrijven is dat zelfs 60 à 70%. Voorlopig gaat FNLI ervan uit dat de omzet voor deze bedrijven in het hele kalenderjaar tot ongeveer een kwart lager uitvalt dan vorig jaar.
Ziekteverzuim bij bedrijven
Er leven ook zorgen over een toenemend ziekteverzuim bij bedrijven, waardoor de continuïteit van de productie mogelijk in gevaar komt. De nieuwe CoronaMelder-app geeft volgens FNLI mensen het advies om tien dagen in quarantaine te gaan, terwijl dat achteraf in veel gevallen niet nodig blijkt te zijn. “Dit brengt problemen met zich mee voor zowel werkgevers als werknemers: het leidt tot de onwenselijke situatie dat medewerkers onnodig lang thuiszitten”, klaagt de organisatie.
Alcoholverkoop supermarkten
Supermarkten zeggen voor een dilemma te staan vanwege het verbod op alcoholverkoop na 20.00 uur. Ze wilen zo ruim mogelijke openingstijden, zodat het niet te druk wordt in de winkel. Tegelijk verwachten ze meer discussie met klanten, aldus branche-organisatie CBL. Om het personeel te behoeden voor vervelende situaties, gaan sommige supers de deur om 20.00 uur sluiten. Medewerkers van supermarkten krijgen ook training in het omgaan met lastige klanten.
Het avondverbod op alcohol geldt ook voor bezorging van online boodschappen. Het is ‘technisch complex’ om dat goed te regelen, daarom vraagt CBL een overgangstermijn van een week.
Groothandels
Net als afgelopen voorjaar kunnen consumenten nu weer zonder pas winkelen bij de zelfbedieningsgroothandels, zoals Makro. Dit blijft in ieder geval zolang de horeca gesloten is. Gemeenten moeten hier nog wel toestemming voor geven.
Geen commissie gerekend
Thuisbezorgd.nl schort de commissie voor restaurants die zich aanmelden bij de maaltijdbezorger tijdelijk op. Ook wordt geen commissie gerekend voor afhaalbestellingen. Daarnaast geeft de maaltijdbezorger een korting van 25% op Scoober, de eigen bezorgdienst voor restaurants zonder eigen bezorgers. Zo wil Thuisbezorgd restaurants ondersteunen naar aanleiding van de nieuwe coronamaatregelen van het kabinet. Tijdens de eerste lockdown in maart nam de maaltijdbezorger vergelijkbare maatregelen.
Deliveroo
Branchegenoot Deliveroo is eveneens met een nieuw steunpakket gekomen. Dat is bedoeld voor aangesloten restaurants. Zij betalen voorlopig geen commissie meer voor het gebruik van Deliveroo’s Pickup-dienst. Deliveroo heeft ook een fooi geïntroduceerd die klanten de mogelijkheid biedt om restaurants een fooi te geven wanneer zij een bestelling plaatsen.