De omzet steeg het hardst in de VS met een plus van 12,4%. Foto: ANP
In dit artikel
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal goed gedraaid. De omzet steeg naar € 17,8 miljard, ruim 10% meer dan in dezelfde periode in 2019.
De omzet steeg het hardst in de VS met een plus van 12,4%. In Europa, met als belangrijkste markten Nederland en België, was dat een plus van 7,5%. De nettowinst daalde wel fors in het derde kwartaal en komt uit op € 68 miljoen (min 85%). Dat komt vooral door een voorziening voor pensioenen in de VS van € 577 miljoen, ook in Nederland stegen de pensioenlasten.
Corona stuwt omzet en kosten
De omzetgroei komt voor door de uitbraken van corona. Dat uit zich niet alleen in de winkels, maar vooral in de onlineverkopen die met 63% toenamen voor de hele groep. In de VS steeg de online omzet met 115% in het derde kwartaal. In Europa was dat met 49% in het supermarktsegment duidelijk minder.
Tegelijkertijd stijgen ook de kosten voor coronagerelateerde maatregelen sterk. In het derde kwartaal ging dat om € 140 miljoen, over het hele jaar is dat al opgelopen naar € 470 miljoen. Dat zit onder meer in kosten voor extra veiligheidsmaatregelen, extra personeelskosten en deels in donaties aan goede doelen.
Drie kwartalen
De omzet in de eerste drie kwartalen komt uit op ruim € 55 miljard (plus 13%). De VS is goed voor ruim 60% daarvan, de omzet in de VS kwam uit op ruim € 34 miljard (plus 15%). De omzet in Europa steeg met ruim 10% naar € 21 miljard. De online omzet in Europa, inclusief Bol.com, komt uit op ruim € 3,6 miljard in de eerste drie kwartalen, in de VS was de online omzet met ruim € 1,3 miljard beduidend minder.
Verwachting positief
Ahold Delhaize-topman Frans Muller benadrukt dat er onzekerheid is door corona, maar verwacht op basis van de resultaten tot nu een betere resultaat voor heel 2020. De winst per aandeel gaat naar verwachting nog iets meer stijgen dan eerder genoemd. Ahold Delhaize blijft investeren om de positie van een lokaal leidend retail concern met meerdere verkoopkanalen en een groter aandeel in de consumentenbesteding te behouden. Het doel van € 7 miljard netto-omzet online wordt dit jaar gehaald, dat is een jaar eerder dan gepland. Begin volgend jaar start een inkoopprogramma van € 1 miljard voor aandelen.