Skip to content

Meer overnames in voedingssector verwacht

Updated on:
Business
Nieuws
Vondel Finance onderzocht onder meer Tony’s Factory. - Foto: ANP

Vondel Finance onderzocht onder meer Tony’s Factory. - Foto: ANP

Kleinere marges in 2019 en 2020 zorgen ervoor dat in 2021 meer voedingsmiddelenbedrijven zullen samengaan.

Dat stelt overname-adviesbureau Vondel Finance in het rapport Food Monitor 2020. Het bedrijf deed onderzoek naar de financiële cijfers van 125 middelgrote Nederlandse voedingsbedrijven.

Lage winstmarges

Winstmarges van voedingsbedrijven waren in 2019 het laagst in tien jaar. Volgens Daan Haeck van Vondel komt dat doordat Nederland, naast dat het een van de meest ontwikkelde voedingsketen ter wereld heeft, ook een van de meeste competitieve voedselketens heeft. “Gemiddeld genomen heeft elke Nederlandse voedselonderneming veel sterke concurrenten als je dat vergelijkt met andere landen. Dat gecombineerd met de toenemende inkoopkracht van de grote retailers maar ook de toenemende inkoopkracht van de grote foodservice-ondernemingen maakt dat de marges onder toenemende druk hebben gestaan.”

Het bureau verwacht dat de marges in 2020 nog kleiner zullen zijn. De belangrijkste oorzaak hiervoor is de coronacrisis. Hoewel sommige bedrijven juist van de crisis profiteren, zijn er ook die er onder lijden. Gemiddeld is het effect negatief. Vondel verwacht dat zo’n 30% van de Nederlandse voedselbedrijven een verlies zal maken in 2020. De gemiddelde ebitda-marge (brutowinst als percentage van de omzet) daalt tot ongeveer 4% en de nettowinstmarge (nettowinst als percentage van de omzet) tot 1%, verwacht Vondel.

Meer fusies en overnames

In 2019 maakte meer dan 20% van de bedrijven verlies. De gemiddelde nettowinstmarge daalde in dat jaar van van 1,8% in 2018 naar 1,2%. De gemiddelde ebitda-marge daalde van 5,9% in 2018 tot 4,7% in 2019.

Ook het aantal bedrijven dat groeide in omzet daalde vorig jaar: van 65,1% naar 58,5%. De gemiddelde omzetgroei zakte terug van 4,1% in 2018 naar 2,5% in 2019.

De kleinere marges in 2019 en 2020 zullen leiden tot (strategische) fusies en overnames. Bedrijven willen hun winstgevendheid verbeteren en gaan daarvoor op zoek naar strategische allianties. Volgens Heack kunnen eigenaren van bedrijven die goed presteren door de coronacrisis gaan profiteren van de situatie door het bedrijf vervroegd te verkopen. Bedrijven die onder de situatie lijden, zullen door de kleinere marges wellicht steun zoeken bij branchegenoten.

Innoveren en internationaliseren

Het bureau verwacht dat de marges in 2021 sterk zullen herstellen, maar houdt nog een slag om de arm: die voorspelling is nog erg onzeker. Op de middellange termijn ziet Haeck een positief effect. Voedingsbedrijven zien meer en meer in dat ze het geld dat ze verdienen moeten inzetten om te innoveren, investeren en internationaliseren. “Dat is in de voedingsindustrie de enige manier om goede marges te (blijven) houden”, aldus Haeck.

Van de 125 bedrijven die Vondel onderzocht, maakten Fruity Line, Tony’s Factory en Topigs de meeste omzetgroei in 2019 (respectievelijk 39,5%, 26,5% en 20,6%). Bedrijven met de grootste ebitda-marge waren Looye kwekers, Fruity Line en Roem van Yerseke.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur