Skip to content

Duurzaam voedsel met een wrang smaakje

Updated on:
Commentaar
Sustainable food
Vooral supermarkten verkopen meer producten met duurzaamheidskeurmerken. - Foto: Hollandse Hoogte/Harold Versteeg

Vooral supermarkten verkopen meer producten met duurzaamheidskeurmerken. - Foto: Hollandse Hoogte/Harold Versteeg

De Monitor Duurzaam Voedsel registreert slechts. Nederlanders gaven vorig jaar € 56,6 miljard aan voedsel uit. Het marktaandeel duurzaam geproduceerd voedsel stijgt van 12% in 2018 naar 14% in 2019.

Let wel: het gaat hier om € 1,2 miljard extra. In totaal gaat in dit segment € 7,7 miljard om. Deze trend zet zich door in 2020.

Opsteller van de Monitor Duurzaam Voedsel, Wageningen UR, rekent voedsel tot ‘duurzaam’ als er in de productie extra eisen gelden ten aanzien van milieu, dierenwelzijn of sociale aspecten. Een onafhankelijk keurmerk moet dit bevestigen. Denk aan het Beter Leven-keurmerk en PlanetProof. Vooral de supermarkten verkopen meer producten met duurzaamheidskeurmerken.

Waardering komt niet terug in prijs voor boer en tuinder

Kennelijk waarderen consumenten de inspanningen op dit terrein. Dat is positief. Supermarkten maken er goede sier mee. Wrang is dat die waardering niet terugkomt in de prijs die boeren en tuinders voor hun producten ontvangen.

De meerprijs geldt vaak maar voor even. Eén ster Beter Leven of PlanetProof zijn inmiddels basisvoorwaarden. Niet voor niks liep de LTO-vakgroep Akkerbouw vorige week weg uit de werkgroep PlanetProof. Het ontbreekt aan inspraak en de vergoeding voor de meerkosten is te laag.

Hier ligt echt een opdracht voor de supermarkten, maar óók voor de partijen die op verduurzaming aansturen. Voor niks gaat de zon op.

Lees ook: FDF wil beter verdienmodel voor alle boeren

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur