Spitskool wordt klaargemaakt voor de supermarkt. Leveranciers aan supermarkten zagen hun omzet wat toenemen. - Foto: Wick Natzijl
Bedrijven die aan de horeca leveren, zagen hun omzet in het eerste halfjaar van 2020 tot wel 70% dalen. Dat meldt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie.
Veel producenten van voedingsmiddelen die lijden onder de coronamaatregelen hebben het eerste halfjaar van 2020 te maken gehad met een sterke daling van de omzet, productie, export en winst. Bedrijven die aan de horeca leveren, zagen hun omzet tot wel 70% dalen. Daarentegen zagen leveranciers aan de retail hun omzet licht stijgen. Dat blijkt uit een enquête onder de 420 leden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
Meer verliezers dan winnaars
Van de 140 deelnemende bedrijven kende 60% een lichte tot sterke omzetdaling ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019. Voor iets meer dan een kwart (26%) van de bedrijven is het omzetverlies 20% of meer geweest. Tegelijkertijd waren er ook profiteurs: zo’n 25% van de bedrijven noteerde een omzetstijging tot 20%. Die laatste groep betreft vooral leveranciers aan supermarkten en speciaalzaken.
Leveranciers restaurants en cateraars hardst geraakt
Ruim driekwart (78%) van de bedrijven die leveren aan het ‘out of home-kanaal’, zoals restaurants, cateraars, kantoren, onderwijs en zorginstellingen, zag de omzet het eerste halfjaar dalen. 17% daarvan kende een omzetdaling van meer dan 50%. FNLI verwacht voor geheel 2020 een verdere omzetdaling bij deze bedrijven van 20 tot 25% ten opzichte van 2019. De effecten van de tweede ‘lockdown’ zijn daarin nog niet meegenomen. De verwachting is dat deze, naast verdere omzetverliezen, ook leiden tot een afname van de werkgelegenheid in bepaalde sectoren binnen de voedingsmiddelenindustrie.
Lees ook: ABN Amro: foodretail houdt groei door lockdown vast