De Nederlandse consument moet leren koken met groenten in de basis, zegt Isabel Boerdam. - Foto: Canva/Nina Firsova
In de afgelopen maanden heeft Albert Heijn zijn vega(n) assortiment verdubbeld en heeft Jumbo veertig Lekker Veggie-vleesvervangers gelanceerd. Vijf jaar geleden was dit ondenkbaar geweest!
Dit zijn voor mij iconische voorbeelden van hoe de grootste supermarkten van Nederland definitief de plantaardige ontwikkeling omarmen. Enorm inspirerend en belangrijk, want de consument bepaalt in de supermarkt wat er die avond op zijn bord ligt.
Supermarktschap klaar voor plantaardige revolutie
Daarbij biedt het vertrouwde supermarkthuismerk een helpende hand. Maar ook de merken spelen hierin een belangrijke rol door uit te blinken in variatie, kwaliteit en communicatie, zoals wat mij betreft het geval is bij Pulled Oats van Gold&Green: een product dat laat zien dat vleesvervangers óók clean label kunnen zijn met slechts vijf ingrediënten en óók qua eiwitgehalte de competitie met vlees aan kunnen. Kortom: het supermarktschap is klaar voor de plantaardige revolutie.
De echte transitie zit ’m in het ontdekken en omarmen van onbewerkte plantaardige eiwitten zoals peulvruchten en noten
Die revolutie focust zich nog grotendeels op vlees- en zuivelvervangers. Er ligt nog een grote uitdaging om ook andere plantaardige eiwitten bekend te maken bij de consument. Zoals de Green Protein Alliance dat zo mooi doet met hun #zokanhetook-campagne en platform zokanhetook.nu.
Want natuurlijk is het een-op-een vervangen van bekende producten voor de consument de gemakkelijkste stap, maar de echte transitie zit ’m in het ontdekken en omarmen van onbewerkte plantaardige eiwitten zoals peulvruchten en noten in het dagelijks eetpatroon, en het leren koken met groenten in de basis.
Begin de maaltijd vanuit groenten
Ook groentebedrijven laten steeds meer van zich horen. Zo kwam Bonduelle op World Food Day met duurzaamheidsbeloftes op alle niveaus van de keten om daarmee het vertrouwen van de consument in peulvruchten in blik en diepgevroren groenten te vergroten. Ook zie ik hoe platforms zoals Verse Oogst en Van Eigen Bodem consumenten helpen om meer te doen met groenten.
Volgens mij is dat een belangrijke stap die in 2021 gezet moet gaan worden: dat de Nederlandse consument stopt met denken over de maaltijd vanuit vlees of de eiwitcomponent maar begint bij zijn maaltijd vanuit groenten. Juist deze coronatijd leent zich voor tijd en aandacht in de keuken, wat mij betreft hét moment om deze manier van omdenken realiteit te maken!
Isabel Boerdam is oprichter Green Food Lab, een Food Consultancy & Communications Agency en is bekend van onder andere het platform De Hippe Vegetariër