Foto: Canva/Vera_Petrunina
Twee derde van de consument wil tot 12% meer betalen voor een duurzame verpakking, blijkt uit een onderzoek door Panel Wizard in opdracht van ABN Amro. Meer dan de helft wil geen plastic.
Het is een krachtig signaal aan de supermarkten. Tegelijkertijd ook een beetje naïef. Plastic kan qua duurzaamheid juist een betere optie zijn. Plastic verbetert houdbaarheid, beschermt en verkleint de CO2-uitstoot. Met dit alles beperkt het voedselverspilling. Plastic heeft een imagoprobleem, aldus de onderzoekers. Panel Wizard bepleit een betere communicatie.
Wel meer betalen voor verpakking, niet voor inhoud
Het is ook een pijnlijk signaal. Kennelijk wil de consument wel extra voor de verpakking betalen, maar niet voor de inhoud. Althans, zo voelt het. Supermarkten staan niet te springen om een ‘plus’ te zetten op de producten omwille van extra productie-eisen. Ook geven zij geen sjoege als het om regionale inkoop gaat, zoals Farmers Defence Force (FDF) bepleit. De supermarkten, en hun koepelorganisatie CBL gaan vooralsnog niet in op het plan ‘Farmer Friendly’.
Aldi en Lidl in Duitsland willen na blokkades van distributiecentra wel praten over prijzen en leveringsvoorwaarden. Dat moeten we in Nederland willen voorkomen. Het gaat erom de consument te overtuigen om de daad bij het woord te voegen: meer betalen voor extra eisen.