Foto: ANP
In dit artikel
Biologisch vleesverwerker De Groene Weg – een dochteronderneming van Vion Food Group – heeft in 2020 een omzetgroei van gemiddeld 24% geproduceerd. Ook nam het aantal klanten in de winkels toe met 15%. Dat meldt Vion.
Absolute cijfers worden niet gegeven, laat een woordvoerster van Vion weten. Die verschijnen in de jaarrapportage van Vion en haar dochterondernemingen in het voorjaar 2021.
Groei tijdens lockdown(s)
De spreiding van de omzetgroei en groei van het aantal klanten loopt per filiaal sterk uiteen. Maar over het algemeen ziet de biologisch vleesverwerker de cijfers oplopen in tijdens van corona. “Met name de laatste weken is die groei weer versneld, hetgeen we ook in de eerste weken van de eerste lockdown hebben gezien”, aldus algemeen directeur Allard Bakker. “De consumptie van biologisch vlees groeit versneld en dat merken wij goed aan onze slagerijen.”
De consumptie van biologisch vlees groeit versneld en dat merken wij goed aan onze slagerijen
‘Gat in de markt’
Door de coronapandemie verandert het consumptiepatroon van consumenten, stelt Bakker. “Steeds meer mensen vinden dat het anders moet. Aan die behoefte komen wij tegemoet. Een gat in de markt, want de retail laat maakt een minder duidelijke keuze hierin.”
Webshop
Normaliter levert De Groene Weg een aanzienlijk deel aan de horeca. Die afzet valt nu echter weg, maar wordt volgens Bakker ruimschoots opgevangen door extra verkoop aan consumenten. In januari 2021 opent de bioslager een webshop. Hiermee wil de vleesverwerker een landelijke dekking garanderen.
Marktleider
De Groene Weg is een dochteronderneming van Vion Food Group en marktleider in de biologische vleessector in Nederland. Het bedrijf heeft 11 slagerijen in Nederland en afzet naar diverse grote retailketens. De Groene Weg exporteert een deel van haar productie en heeft bijvoorbeeld in Duitsland een sterke positie.